Weet je waar je pas echt dik van wordt?

Als je chips, aardappels en frisdrank zoveel mogelijk vermijdt heb je meer kans om af te vallen. Als je in plaats van deze dikmakers yoghurt, noten en fruit in je dieet opneemt verhoogt dat je kansen om een gezond gewicht te blijven behouden. Dat zegt de epidemioloog Dariush Mozaffarian van de Harvard Medical School in de New England Journal of Medicine.
Deze gegevens haalt Mozaffarian uit drie studies. Hier hebben in totaal 120.000 Amerikaanse mannen en vrouwen aan meegewerkt. Dit zijn de Nurses’ Health Study  I en II ( NHS, NHS II) en de Health Professionals Follow-up Study (HPFS). In deze onderzoeken zijn werkers in de gezondheidszorg op de voet gevolgd

De gewichtstoename van de gemiddelde deelnemer in een periode van 4 jaar en met welke eetgewoontes deze toename samenhing kon Mozaffarian uitrekenen. zie hieronder.

Resultaten

De gemiddelde deelnemer werd elke 4 jaar 1.5 kg zwaarder. Elke portie aardappelen zorgde voor een 4 jaarlijkse gewichtstoename van 0.58 kg, bij elke portie chips was dat een gewichtstoename van 0.76, frisdrank zorgde voor een gewichtstoename van 0.45 elke portie verwerkt vlees was dit een gewichtstoename van 0.42 kg.

De deelnemers die in plaats van deze producten  yoghurt,  noten fruit en groenten in het dieet hadden bleven slank. Omdat deze producten zorgen voor een afname in lichaamsgewicht.

 

Chips, aardappels en frisdrank zijn de grootste dikmakers

Beweging was niet zo een hele grote slankmakende factor. Zie hierboven. Het scheelde maar een kilo tussen de mannen en vrouwen die het meest en de mannen en vrouwen die het minst bewogen.

De toename van lichaamsgewicht is dus vooral het gevolg van te veel eten, en niet zo zeer het gevolg van te weinig lichaamsbeweging.

 

Chips, aardappels en frisdrank zijn de grootste dikmakers

 

De grootse factor die Mozaffarian ontdekte was stoppen met roken. Mensen die waren gestopt met roken kwamen in 4 jaar tijd 2.3 kg aan. zie hieronder.

Chips, aardappels en frisdrank zijn de grootste dikmakers

 

 

By | 2016-02-05T16:58:49+00:00 04 februari 2016|Afvallen, Overgewicht|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com