Paleo dieet 2017-12-23T12:16:11+00:00

Heb je plannen om met het Paleo dieet van start te gaan? In dit artikel helpen we personen die pas met dit dieet zijn gestart een goed voedingsplan in elkaar zetten. Als beginner weet je soms niet hoe je nieuwe dieet eruit moet zien. Dit leggen we allemaal uit in dit artikel.

Wat is het Paleo dieet?

paleo dieet hunterEerst een korte introductie over het Paleo dieet. Dit dieet kan je ook plaatsen bij de koolhydraat-arme voedingsplannen. Je mag wel koolhydraten consumeren, maar je haalt ze nu uit andere bronnen. Brood, pasta en dergelijke zijn niet Paleo. Deze voedingsitems behoorden niet tot het dieet van onze voorouders uit dat tijdperk. Mensen uit de oertijd waren jagers en verzamelaars en leefden voornamelijk van dierlijk voedsel en groenten en fruit.

Wat mag je niet eten op het Paleo dieet?

De voeding dat aan ons dieet werd toegevoegd sinds de agrarische revolutie is niet geschikt voor onze genen en stofwisseling en kan dus grote schade aanrichten in ons lichaam. Dit zorgt voor de vele welvaartsziekten die er nu heersen, zoals obesitas, type 2 diabetes, hypertensie en hart- en vaatziekten. Volgens het Paleo-principe moeten we daarom graanproducten, (onnatuurlijke) suikers, plantaardige oliën uit zaden, peulvruchten en zuivelproducten vermijden.

Dus, wat mag absoluut niet op je boodschappenlijst voorkomen? Voedingsmiddelen zoals:

[thrive_leads id='3269']
  • Granen waaronder Tarwe, rogge, gerst, haver, bruine rijst
  • Peulvruchten waaronder Sojabonen, pinda’s, kikkererwten, bruine bonen
  • Plantaardige oliën waaronder Sojaolie, arachideolie, maïsolie, koolzaadolie
  • Toegevoegde suikers waaronder Frisdrank, snoep, gebak, vruchtensappen.

Wat mag je eten op het Paleo dieet?

Nog geen idee wat je mag eten op het Paleo dieet? Laten we je boodschappenlijst dan samenstellen. Hierop mag alvast het volgende voorkomen:

  • Goede koolhydraten zoals quinoa, zoete aardappels en donkere chocola.
  • Mager vlees zoals kip, kabeljauw, sardien, zalm, haring makreel, lam, rund, varken en kalkoen.
  • Donkere bladgroenten.
  • Tomaten, paprika, peper en aubergine.
  • Garnalen, oesters, krab en kreeft.
  • Zaden en pitten zoals chiazaad, hennepzaad, sesamzaad, druivenpitten, zonnebloempitten, pompoenpitten, komijnzaad en lijnzaad.
  • Fruit waaronder appels, peren, perziken, ananas, meloen, bananen, sinaasappels, aardbeien en frambozen.
  • Gezonde oliën en vetten zoals olijfolie en kokosolie.

paleo dieet wel en niet

Suggesties voor een dagje Paleo

Het lijkt misschien lastig om een dagmenu samen te stellen met het eerder genoemde in gedachten. Daarom nemen we een voorbeeldmenu op in dit artikel.

Ontbijt: Omelet met groenten en kokosolie, cherrytomaten en spinazie.

Lunch: Een wrap van salade met rode ui, gebakken kip en tomaat in stukjes.

Snack: Fruit naar keuze.

Avondeten: Spaghetti bolognese.

Dit artikel is een gastbijdrage van Vetvrij.com

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com