Zo pak je die droge huid in de winter aan!

Een gezonde huid komt van binnenuit, toch? Niet altijd: wanneer je huid in de winter wat droger aanvoelt, komt dat vooral door de de kou, droge lucht, de verwarming die opeens een stuk hoger staat en de vele warme douches die je neemt om je lichaam warm te houden. Hoe je dit voorkomt? Met onze huidverzorgingstips voor de winter.

Drogere lucht

Koude lucht neem vocht op, waardoor de buitenlucht in de winter een stuk droger is dan in de zomer. Dit betekent dat je huid tijdens de winter zowel binnen als buiten een droge lucht moet trotseren. Heb je last van een schrale, droge huid of barstjes in je lippen? Dan wordt het tijd om je huid wat extra aandacht te geven.

Huidverzorging

gezonde-voeding-droge-huidJe huid probeert zichzelf altijd te herstellen, maar dit kan best een tijdje duren, en met aanhoudende kou betekent dit dat de huid almaar droogt blijft aanvoelen. Je talgklieren krijgen zo niet de kans om genoeg talg aan te maken, en dat is precies wat die droge huid veroorzaakt. Om je huid te ondersteunen smeer je je lippen in met een barrièrecrème zoals vaseline. Echter is dit niet geschikt voor op je gezichtshuid omdat het erg langzaam intrekt en deze dan heel lang vet blijft aanvoelen. Gebruik daarom voor je gezicht beter een vochtinbrengende crème met een pH-neutrale waarde zonder alkaline.

Het is ook belangrijk om je huid (en vooral je gezicht) niet te vaak met water en zeep te wassen. Doe je dit toch, zorg er dan voor dat je lauw water gebruikt – heet water droogt je gezichtshuid alleen maar meer uit. Dit is ook waarom je beter niet te heet kunt douchen en al helemaal niet te lang. En wist je dat je huid zich s’ nachts beter herstelt dan overdag? Smeer daarom s’ avonds na het douchen, en voordat je naar bed gaat, je lichaam goed in met een hydraterende crème.

Beweging
Trotseer de kou en ga lekker naar buiten; beweging is de ideale manier om je stofwisseling op gang te houden – en je cholesterolwaarden te behouden. Bovendien geeft het je meer energie en heb je door de frisse buitenlucht minder last van winterdepressie en over het algemeen een gezonder lichaam.

Voeding

Een droge huid kan ook een teken zijn van een tekort aan omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren helpen je huid te normaliseren en uitdroging van de huidcellen te voorkomen. Ze verminderen ook de kans op rimpels. Eet je niet voldoende (vette) vis (minimaal 2 keer per week), dan is suppletie met een hoog kwalitatief (en liefst milieuvriendelijk) omega-3 supplement echt aan te bevelen.
Slechte voedingsgewoonten zoals een tekort aan vitamine A en B kunnen ook een droge huid creëren. Zorg er daarom voor dat je gezond, gevarieerd en gebalanceerd eet! Vitamine A vind je onder andere in wortels, bloemkool, spitskool en fruitsoorten zoals sinaasappels en mandarijnen. Het is niet nodig om supplementen met Vitamine A te slikken – voor zwangere vrouwen en kinderen kan dit zelfs gevaarlijk zijn.

Vitamine B vind je in brood, graanproducten, aardappelen en groente en vlees en melkproducten. Zorg er dus voor dat je dagelijks een variatie aan voedingsmiddelen binnenkrijgt en neem juist in de winter een basissupplement zoals een (vegetarische) multivitamine en mineralen hoog gedoseerd in B-vitamines en Vitamine D3.

By | 2017-12-23T12:17:32+00:00 29 november 2016|Droge huid, Gezondheidsnieuws|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com