Wel of niet ontbijten: zo zit het!

Hoewel de meeste mensen denken dat het ontbijt absoluut niet mag worden overgeslagen, zijn daar tot op de dag van vandaag nog geen doorslaggevende onderzoeken naar gedaan. Het is een algemene aanname dat het skippen van je ontbijt slecht is voor je gewicht en algemene gezondheid, maar dat is niet helemaal terecht. Omdat er wel degelijk onderzoeksresultaten zijn die ons hier wat meer over kunnen vertellen, proberen we er in dit artikel achter te komen wanneer ontbijten nou wel en niet belangrijk is.

Waarom wordt niet ontbijten als ongezond gezien?

Je metabolisme komt pas echt op gang wanneer je ’s ochtends iets eet. Voor optimale energie, vetverbranding en fysieke inspanning profiteert je lichaam er dus van als je iets eet voordat je met je dag begint. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je compenseert door later op de dag vaker en meer te eten. Je lichaam heeft die energie niet alleen nodig, niet ontbijten leidt ook tot de aanmaak van ghreline, een hormoon dat eetlust stimuleert en aanzet tot eetbuien. Dit wordt vaak als nadeel gezien omdat je bij sterke trek sneller de neiging hebt om iets slechts te eten of te snacken. Snacks die vaak vol verzadigde vetten zitten en daarmee een negatieve invloed hebben op je cholesterolwaarden en gewicht.

Waarom heeft een eiwitrijk ontbijt wel invloed op je gewicht?

De invloed op gewicht wordt opeens een stuk groter wanneer we iemand die niet ontbijt, vergelijken met iemand die eiwitrijk ontbijt. Eiwitrijke voeding verlaagt het ghreline hormoon en zorgt voor een bovengemiddeld lang gevoel van voldaanheid waardoor je de rest van de dag veel meer controle hebt over wat je eet en waarschijnlijk minder calorieën binnenkrijgt. Bovendien verhoogt eiwitrijke voeding je metabolisme en vetverbranding, wat natuurlijk ook bijdraagt aan gewichtsverlies.

Maar is niet ontbijten nou slecht voor je?

De meningen zijn hier echt heel erg over verdeeld, maar bij Gezond Bezig blijven we van mening dat het beter is voor je om in ieder geval iets te eten voordat je aan je lange, drukke dag begint. Als je met veel moeite iets door de keel krijgt, hoeft dat echt niet meer te zijn dan een bakje magere kwark – zolang je maar niet urenlang op een lege machine draait!

Om optimaal van je ontbijt te profiteren, raden we je aan om er zoveel mogelijk eiwitten aan toe te voegen. Niet helemaal zeker welk eiwitrijke ontbijt bij je past? Hieronder delen we suggesties voor de grote, gemiddelde en kleine ontbijter. Eet smakelijk!

Een lichte shake

Met een beetje eiwitpoeder (wat zijn goede eiwitpoeders?) maak je van elke shake een eiwitrijk ontbijt. Stop een banaan, een eetlepel eiwitpoeder (zoals de Lentus eiwitmix), 20 gram havermout, amandelmelk en een eetlepel pindakaas in de blender voor een heerlijk ontbijtje waar je energiepeil meteen van omhoog schiet!

Havermout met appel

Per 100 gram bevat havermout wel 13g eiwitten. Voor extra eiwitten voeg je er sojamelk en noten aan toe, en met stukjes appel en wat kaneel erdoorheen lijkt het net alsof je ontbijt met een appeltaartje. Het grootste voordeel? Je zit er urenlang van vol!

Goed gevulde omelet

Maak een heerlijk gevulde omelet voor jezelf! Klop 2 eieren los met melk, zout en peper en bak deze in de pan. Vul de omelet met groentes naar keuze (hier kan je eindeloos mee afwisselen), en je hebt elke dag een ander ontbijtje waar je urenlang op kan teren!

By | 2017-12-23T12:17:03+00:00 16 februari 2017|Algemene gezondheid, Feiten&Fabels|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com