Selecteer een pagina

BCAA’s bestaan ui 3 essentiële aminozuren (L-Leucine, L-Isoleucine en L-Valine). Essentieel houdt in dat ons lichaam deze amonizuren niet zelf kan produceren. Dit krijgen we alleen binnen via voeding of een supplement. Hun structuur is vertakt (branched) en vandaar de naam BCAA – Branched Chain Amino Acids. Vertakte aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Om je lichaam weer te laten opbouwen en nieuwe spieren te laten groeien heb je deze aminozuren nodig. Er zijn er in totaal 20, waarvan er 11 door het lichaam kunnen worden aangemaakt. De andere 9 moeten echter uit onze voeding of supplementen komen.

Waarom BCCA nodig?

Betere spiergroei

Een van de meest populaire redenen om BCAA te suppleren, is om de spiergroei te verbeteren. De BCAA-leucine activeert iets in het lichaam waardoor de spiereiwitsynthese stimuleert. Spiereiwitsynthese is het proces waarbij spieren worden aangemaakt. Er wordt vaak onderzoek naar gedaan en er is inmiddels aangetoond dat sporters die 5,6 gram aan BCAA innamen na hun training, een 22% grotere toename in spiereiwitsynthese zagen dan degenen die een placebo drankje kregen. Toch zijn er ook zien andere essentiële aminozuren nodig voor die synthese. Wei-eiwit bevat alle essentiële aminozuren die nodig zijn om spieren op te bouwen. BCAA’s spelen dus een belangrijke rol bij het opbouwen van spieren, maar voor de beste resultaten hebben je spieren echter alle aminozuren nodig.

Verminder spierpijn

Er zijn onderzoeken die suggereren dat aminozuren helpen bij de vermindering van spierpijn na het trainen. Vaak kun je, met name als die training nieuw is, tot een dag of twee na het sporten nog spierpijn hebben. Dit wordt ook wel vertraagde spierpijn (DOMS) genoemd. Deze spierpijn die begint tussen 12 tot 24 uur na de spierinspanning en kan tot 72 uur daarna aanhouden. Men neemt aan dat deze pijn het resultaat is van kleine scheurtjes in de spieren na een intensieve inspanning. BCAA kan helpen deze spierschade te verminderen. Tevens is gebleken dat vooral het innemen van BCAA voor het sporten de hersteltijd kan versnellen.

Verminder inspanningsvermoeidheid

BCAA kan dus helpen om spierpijn te verminderen na een intensieve inspanning, maar het kan ook helpen de vermoeidheid te verminderen die is ontstaan na inspanning.

Iedereen heeft wel een last van vermoeidheid en uitputting na een zware training. Er zijn verschillende factoren waarom iemand snel vermoeid raakt, waaronder trainingsintensiteit en duur, voeding en fitnessniveau. Tijdens het sporten gebruiken je spieren BCAA, waardoor het gehalte in je bloed daalt. Wanneer de bloedspiegels van BCAA’s afnemen, nemen de niveaus van het essentiële aminozuur tryptofaan toe in je hersenen. Dit wordt omgezet in serotonine, hiervan heeft men het vermoeden dat deze stof bijdraagt aan die vermoeidheid.

Voorkom spierverlies

BCAA kan dus spierverlies tegengaan. De spiereiwitten worden continu afgebroken en weer opgebouwd. De balans tussen die afbraak en de synthese van spiereiwitten bepaalt de hoeveelheid van eiwit in onze spieren. Als de afbraak hoger ligt dan het aanmaken ervan, treedt er spierverlies op. Er zijn dus diverse onderzoeken die het gebruik van BCAA ondersteunen om het afbreken van spiereiwitten af te remmen.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x