Voor het laatst geupdate op door Patrick van der Velde

Bij het in balans brengen van ons voedingspatroon, is het belangrijk om koolhydraten, eiwitten en vetten op de juiste manier te verhouden. Met name de inname van koolhydraten is behoorlijk doorgeslagen in de Westerse samenleving. Door deze balans terug te brengen in ons voedingspatroon, is het mogelijk om een gezond lichaamsgewicht te bereiken en behouden.

Wetenschappelijk onderzoek naar ons voedingspatroon

In 2000 is er onderzoek gedaan naar ons voedingspatroon. Achterhaald is dat 55% van onze energiebehoefte uit koolhydraten gehaald wordt. In Nederland is dit met 45% weliswaar iets minder, nog steeds is deze balans verstoord. Zo werd er in de tijd van de jagers-verzamelaars nooit meer dan 40% van onze energiebehoefte uit koolhydraten gehaald. Ook lag het percentage eiwitten een stuk hoger dan op dit moment het geval is.

Waarom is onze inname van koolhydraten zo hoog?

De inname van koolhydraten is om verschillende redenen hoog. Volgens HappyHealthy.nl spelen de volgende argumenten een rol:

  • Bewerkte koolhydraten zijn vrij voordelig te produceren, waardoor dit voor de consument een stuk aantrekkelijker is.
  • Bij het verliezen van gewicht, spelen vetten vaak een centrale rol. Deze kennis is achterhaald, met name koolhydraten en suikers zijn verantwoordelijk voor overgewicht.
  • Onze voedingsindustrie speelt in op de verslavende effecten van bewerkte koolhydraten. Zo is het aantrekkelijk om door te eten.
  • Een groot deel van voeding uit de supermarkt, bestaat uit (bewerkte) koolhydraatrijke voeding. Dit zie je terug in ons voedingspatroon.

Ontstaat overgewicht door vetten of koolhydraten?

Cardioloog Robert Coleman Atkins bedacht in 1972 dat het goed zou zijn om koolhydraten volledig uit ons dieet te schrappen. Dit werd vervangen door eiwitten en vet. Tot op de dag van vandaag wordt in veel media ontkent dat dit een gunstig effect op ons lichaamsgewicht zou hebben. Uit meta-analyses blijkt echter dat verzadigde vetten niet per se gevaarlijk zijn. Ook is in verschillende onderzoeken aangetoond dat een koolhydraatarm dieet veel effectiever is dan een vetarm dieet.

Er is zelfs aangetoond dat het mogelijk is om met meer calorieën, sneller gewicht te verliezen. Bij 300 calorieën extra, werd er 18% meer vet verbrand. Deze resultaten geven de bewezen werking van het koolhydraatarm dieet op een duidelijke manier weer. Er is geen speld tussen te krijgen.

Aan de slag met een koolhydraatarm dieet

Bij een koolhydraatarm dieet, is het belangrijk om koolhydraatrijke voeding drastisch te verminderen. Deze voeding vervang je voor eiwitten en (gezonde) vetten. Zo zal een zekere verzadiging ontstaan en neemt de behoefte aan koolhydraten af. In de regel is dit het gemakkelijkst haalbaar, door bewerkte voeding zoveel mogelijk uit het voedingspatroon te schrappen.

Wil je niet zelf het wiel opnieuw uitvinden bekijk dan eens een van de complete training-, voeding- en supplementen schema’s met een koolhydraatarm dieet als basis. Ideaal voor afvallen of droogtrainen.