Waarom zijn noten gezond?

Waarom zijn noten gezond? Kort samengevat komt dit doordat noten een erg goed nutrientenprofiel hebben. Ofwel, ze bezitten de ideale verhoudingen van koolhydraten, vetten, eiwitten,vitaminen en mineralen. Dit heeft allerlei gezonde effecten op ons lichaam. In dit artikel leggen we uit hoe en wat precies.

Waarom zijn noten gezond?

Iedereen weet dat mensen met een lage bloeddruk en cholesterolgehalte minder kans lopen op hart- en vaatziekten. Dagelijks noten eten is goed voor het cholesterolgehalte, want noten bevatten veel onverzadigde vetten. Volgens de OmniHeart-studie was het effect het grootst bij mensen die reeds een verhoogd cholesterol-gehalte hadden (LDL-cholesterol boven 160 mg/d), en het laagst bij obese mensen. Daarnaast toonde de studie aan dat als je koolhydraten meer vervangt door eiwitrijke voeding de bloeddruk en het slechte cholesterol daalt. Noten doen precies dit, maar u moet dan wel relatief véél noten eten: ongeveer 70g per dag. Bovendien bevatten noten relatief veel vet, maar dit zijn vooral gezonde onverzadigde vetten.

Noten bevatten onder andere de volgende belangrijke stoffen:

  • Omega-3 vetten
  • Vitamine E
  • Magnesium
  • Polyfenolen
  • Eiwitten
  • Vezels
  • Kalium
  • Plantensterolen
  • Vitamine B6
  • Arginine

Ze zijn wel redelijk energierijk door hun hoog vetgehalte: gemiddeld 600 kcal per 100 g. Hoewel het nu lijkt dat je van noten dik wordt, is het voor de gezondheid beter wel voldoende noten te eten (zoals de aangegeven 70 gram/ dag) en beter andere (minder gezonde) producten te laten staan.
Mede door al bovengenoemde eigenschappen mogen noten zich daarom scharen onder de superfoods ter bevordering van de gezondheid.

Noten als dikmaker?

De meerderheid van de bevolking ziet noten als een snack die zeer veel vet bevat en dus een dikmaker is. Misschien ben jij zo iemand, die nooit noten eet omwille van de grote hoeveelheden vet die ze bevatten. Noten horen echter wel thuis in een evenwichtige voeding.

Noten die eigenlijk geen noten zijn

Hier volgen enkele voorbeelden van vruchten en zaden die als “noten” bekend staan in de culinaire betekenis, maar dat niet zijn in de botanische betekenis:

[thrive_leads id='3269']
  • Amandel (noot), het zaad van een steenvrucht
  • Betelnoot, het zaad van een steenvrucht
  • Cashewnoot, de kern van het zaad van de cashew
  • Pistache, een zaad. Geen noot: het omhulsel is niet enkelvoudig
  • Kokosnoot, een steenvrucht
  • Pecannoot, een zaad
  • Pinda, een peulvrucht
  • Walnoot, het zaad van de okkernoot. Geen noot: het omhulsel is niet enkelvoudig
  • Macadamia
  • Paranoot, het zaad van de Bertholletia excelsa

Pinda’s zijn geen noten!

Nog even voor de duidelijkheid omdat veel mensen anders denken, maar pinda’s zijn dus geen noten, maar peulvruchten zoals erwten, bonen en linzen. Daarom is het vaak mogelijk dat mensen die een notenallergie hebben zonder problemen pinda’s kunnen eten. Mensen die echter allergisch zijn voor pinda’s kunnen ook een allergie ontwikkelen voor andere peulvruchten zoals soja, erwten, kikkererwten, prinsessenbonen, tuinbonen, linzen. Ook gedroogde zaden (maanzaad, sesam, zonnebloem) kunnen soms allergische reacties uitlokken bij mensen die allergisch zijn voor pinda’s.

Cashewnoten

Cashewnoten behoren tot de favoriete noten van vele mensen. De cashewnoot is zoet en olie-achtig van binnen. Deze noten bevatten minder gezonde vetten dan andere soorten, waardoor je dus beter kiest voor een andere soort noot.

Pistachenoten

Pistachenoten bevatten enorm veel voedingsstoffen en zijn een superieure snack, daarnaast zijn pistachenoten gezond voor het hart en bevatten ze veel goede vetten.
Een portie van 30 gram pistachenoten bevat volgens het Amerikaanse ministerie van landbouw meer antioxidanten dan een kop groene thee. Pistachenoten zijn goed voor:

  • Het hart: o.a. door de aanwezigheid van onverzadigde vetten en kalium en ze verlagen de opname van cholesterol
  • Voor de ogen
  • Bij diëten: omdat ze een uitstekende snack (tussendoortje) zijn: +/- 30gr is voldoende.

Noten in recepten

Noten kunnen in allerlei recepten gebruikt worden. Ze zijn populair in salades, tussendoortjes en ook in desserts, hieronder wat voorbeelden:

  • Quinoa met noten
  • Quinoa met ricotta
  • Pasta met pistachenoten
  • Kipcocktail met pistachenoten
  • Noten-muesli koekjes

Conclusie: Noten horen in een evenwichtig voedingspatroon

Een handjevol noten per dag (6 a 8 stuks afhankelijk van de soort noot) kan het cholesterolgehalte verlagen, maar net zoals bij alles moet je er niet bij overdrijven.

Bron: http://www.food-info.net/nl/national/ww-noten.htm

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave A Comment

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com