Waarom zijn eiwitten zo gezond?

Zoals je misschien wel weet, bestaan voedingstoffen uit drie belangrijke bouwstenen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Eiwitten vormen 15% van het totale lichaamsgewicht en vormen daarom een belangrijke bouwstof voor het lichaam. In dit artikel gaan we daar dieper op in door uit te leggen wat de belangrijkste functies van eiwitten zijn en waarom eiwitten zo gezond zijn. 

Opvallende feiten over eiwitten

  • Een volwassene heeft zo’n 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig (formule: jouw gewicht x 0,8), als je sportief bent ligt dit overigens hoger;
  • Eiwitten zijn een belangrijke brandstof voor je lichaam en leveren per gram 4 kcal energie. Echter een calorie uit eiwit wordt anders gemetaboliseerd dan uit koolhydraten of vetten;
  • Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd, elk eiwit bestaat uit een combinatie van verschillende aminozuren, hiervan bestaan er 20 waarvan sommige essentieel zijn en andere niet-essentieel;
  • Je vindt eiwitten voornamelijk in vis, vlees, gevogelte, eieren, noten, zaden, zuivel en niet onbelangrijk whey eiwit in eiwitshakes (lees ook: zin en onzin van proteine shakes);
  • Een eiwitdieet wordt zowel gevolgd om af te vallen als spiermassa te kweken.

De belangrijkste functies van eiwitten

  • Afweersysteem: Je lichaam moet zichzelf beschermen tegen allerlei invloeden van buitenaf, en omdat je afweersysteem grotendeels door eiwitten wordt gevormd zijn eiwitten daarbij onmisbaar. Zodra je lichaam merkt dat er virussen of bacteriën aanwezig zijn, worden er razendsnel antilichamen gemaakt, welke ervoor zorgen dat de schadelijke virussen en bacteriën worden afgebroken. Deze antilichamen bestaan vrijwel volledig uit eiwit. Mensen die te weinig eiwitten binnenkrijgen, hebben dan ook een lagere weerstand.

 

  • Transportatie: Een andere belangrijke functie van eiwitten is dat ze verantwoordelijk zijn voor het zuurstoftransport in het lichaam; geregeld door het eiwit hemoglobine. Dit type eiwit bevindt zich in je rode bloedcellen en zorgt ervoor dat zuurstof goed door je lichaam wordt verspreid. Dit is ontzettend belangrijk; niet alleen je hersenen hebben het nodig om optimaal te kunnen functioneren, ook voor je spiergroepen is het essentieel om soepel te kunnen blijven.

 

  • Vochtbalans: Het menselijk lichaam kan niet zonder vocht. Dat is logisch, want het lichaam bestaat zelf grotendeels uit vocht. Om de vochtbalans op peil te houden en te zorgen dat je niet te veel en niet te weinig vocht vasthoudt en binnenkrijgt, bestaan er eiwitten zoals albumine. Dit is een eiwit dat in je bloedplasma zit en zorgt dat je vocht op peil blijft. Mensen die te weinig eiwitten binnenkrijgen kunnen dat merken doordat ze uitdrogen of doordat ze juist opzwellen door te veel vocht.

 

  • Spierherstel en –opbouw: Spiermassa bestaat voor een aanzienlijk percentage uit eiwit. Eiwitten dragen bij aan de ontwikkeling van spieren, maar ook aan het herstel ervan. Spieren beschadigen snel, maar bij elk herstel worden ze sterker. Krachtsporters doen dit dan ook met opzet: zij trainen zo zwaar dat hun spiermassa ‘breekt’ en de eiwitten aan het werk moeten om ze nog sterker (lees: groter) te maken. Dit is een cyclus (supercompensatie) die zich steeds herhaald. Sporters en bodybuilders kunnen dit proces versnellen ervoor te zorgen dat er meer eiwitten in het lichaam aanwezig zijn om de kapotte spieren sneller te herstellen – onder andere door voor of na het sporten extra eiwitten te nuttigen. Voor krachtsporters geldt dat ze eerder rond de 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht binnen moeten krijgen dan de standaard 0,8g. Om dit te vergemakkelijken nemen veel sporters eiwit shakes, deze bevatten hoogwaardige eiwitten met een zeer goed aansluitend aminozuurprofiel. Ofwel, doe jij fanatiek aan sport en wil je sterker worden, overweeg dan whey shakes, zie deze vergelijkingstabel, of ga direct voor een uitmuntende prijs/ kwaliteit eiwit shake mix.

 

Als een van de drie belangrijkste voedingsstoffen zijn eiwitten dus simpelweg onmisbaar; ze regelen het zuurstoftransport, zorgen voor een sterkere weerstand, helpen het lichaam zich te verdedigen tegen virussen en bacteriën en zorgen voor spieropbouw en –herstel. Heb je het gevoel dat je lichaam wel wat extra eiwitten kan gebruiken? Hou dan eens je voeding goed bij met de online eetmeter van het voedingscentrum, je ziet na een poosje heel goed wat je binnenkrijgt aan macro- en micronutrienten en hierop kan je je voeding aanpassen.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Alles weten over eiwitten?

Wil je veel meer gedetailleerde informatie over eiwitten? Lees dan dit overzichtsartikel over eiwitten!

  1. Belang van eiwitten
  2. Veiligheid eiwitten
  3. Eiwitbehoefte krachtsporter
  4. Geschikte eiwitten voor spiergroei
  5. Goedkope eiwitbronnen
  6. Timing eiwit inname
  7. Welke eiwitcombi is het meest geschikt?
  8. Wel of geen losse aminozuren?
  9. Wat zijn de beste weightgainers?

 

 

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply