Na de zomervakantie – een periode met (vaak) lekker weer, vrije tijd en doen waar je zin in hebt – is het altijd weer even wennen om te starten met de opleiding of het werk. Soms lastig om weer balans te houden tussen dat wat je moet doen en dat waar jij behoefte aan hebt. Wat jou hiermee kan helpen is om voldoende aandacht aan het lichaam te geven. Naast een moment voor jezelf, krijg je nieuwe energie en zorg je ervoor dat je lichaam in vorm blijft. Hardlopen is een goedkope sport die je op elke plek en op elk moment kunt doen. In dit artikel zal ik je de voordelen van hardlopen beschrijven en geef je meteen wat tips over wat je nodig hebt.

Hardlopen voor iedereen

Hardlopen is een duursport die de meeste mensen ervaren als een moment van ontspanning. Zeker als je het na enige tijd een beetje opgebouwd hebt. Je kunt namelijk kiezen voor je eigen tempo, de duur, de locatie/route en het moment. Het is belangrijk om rustig te starten met een warming up en tijdens het rennen te luisteren naar je eigen lichaam. Dit kun je testen door ervoor te zorgen dat je niet buiten adem raakt en door te checken of je nog een gesprek kunt houden met een denkbeeldige persoon. Eindig jouw tocht altijd met een cooling down.  Wanneer je begint met het hardlopen dan is het verstandig om een schema te volgen.

Alle voordelen van hardlopen

Natuurlijk loop je hard omdat het bij jou past en omdat je het leuk vindt. Toch is het altijd fijn om te weten waar je het voor doet.

  1. Het hardlopen verbetert jouw conditie enorm. Na een maand zul je merken dat je uithoudingsvermogen is verbeterd. Je krijgt meer energie, wordt sterker en ook je zelfvertrouwen groeit.
  2. Hierdoor verbetert ook je seksleven: je wordt actiever in bed en hebt er (nog) meer plezier.
  3. Dankzij het hardlopen heb je in rust een lagere bloeddruk en is de kans kleiner dat je hart en vaatproblemen krijgt. Verder wordt ook het hart sterker waardoor de kans op een hartaanval kleiner wordt.
  4. Wanneer je regelmatig hardloopt heb je minder risico op diabetes type 2, artrose, arteriosclerose en overgewicht.
  5. Tijdens het hardlopen wordt ook de bloedomloop verbeterd en gaat er meer zuurstof naar de hersenen. Dit zorgt voor een gezonde geest.
  6. Tijdens het rennen worden er o.a. endorfinen aangemaakt. Dit zorgt voor een euforisch gevoel. Hierdoor kun je beter dealen met stress en zorgen. Wanneer je moeite hebt om in slaap te vallen dan kan rennen veel voor jou betekenen!
  7. Wanneer je rent in de buitenlucht dan verhoog je jouw weerstand. Je zult minder snel verkouden en ziek worden. Pas je hardloopkleding set wel aan op het weer. Het voordeel van een strakke broek voor vrouwen en een strakke broek voor mannen is dat je net wat minder weerstand hebt. Wanneer het koud is dan is het altijd erg prettig om meerdere laagjes aan te doen. Betaal ook niet onnodig teveel voor een outfit er zijn genoeg goede deals te vinden.
  8. Wanneer je bezig bent met hardlopen dan vertraagt het verouderingsproces van botten, spieren en de huid.
  9. Ben je bezig om af te vallen of wil je weer terug naar jouw ideale lichaam? Rennen kan je hiermee helpen. Tijdens het hardlopen verbrand je veel calorieën. Daarnaast neemt de spiermassa toe en vermindert de hoeveelheid vet. Het is natuurlijk belangrijk om gezond te leven. Let dus goed op de voeding.

Wat is handig om te hebben bij hardlopen?

Nu je de voordelen van hardlopen kent én weet dat het een sport is die je op elke plek kunt doen, waar moet je dan verder allemaal aan denken? Het belangrijkste is om te kiezen voor goede hardloopschoenen en sokken voor vrouwen en mannen. Dit helpt je te beschermen tegen blessures dankzij extra stevigheid en demping. Wanneer je 3x in de week rent dan kun je er zo’n 650 km op rennen. Voor dames is het prettig om te rennen met een stevige sport bh. Verder is het belangrijk om te rennen met wat bij jou past. Is dat een top, een t-shirt of een trui? Alleen jij kan die keuze maken!

Als laatste: geniet van jouw renmoment ook die keer dat het net wat minder gaat!

Lees ook onze andere sporttips.