Selecteer een pagina

Veel mensen zweren erbij: rijst spoelen. Maar is dat nu wel zo gezond? Maak je de rijst wel schoon of spoel je daarmee ook alle vitamines eraf? Veel mensen weten het niet goed. Laten we dus maar eens dieper ingaan op de voor- en nadelen van het spoelen van je rijst.

Voordelen van rijst spoelen

Door je rijst te spoelen verwijder je overtollig zetmeel dat ontstaat wanneer de korrels tegen elkaar schuren in de verpakking. Dat zetmeel bestaat uit koolhydraten die in je lichaam worden omgezet in glucose. Een belangrijke bron van energie, maar wanneer je er teveel van binnenkrijgt wordt het opgeslagen als energiereserve en dat leidt weer tot een toename in lichaamsvet. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen kunnen dus vaak beter even hun rijst spoelen.

Naast het afspoelen van zetmeel, zorgt het spoelen er ook voor dat je vuil van je korrels afspoelt. Hoewel de meeste rijst vandaag de dag door grondig gecontroleerde productieprocessen gaat, kan er altijd wat vuil achterblijven. Zeker wanneer je je rijst een tijdje in een open verpakking in je keukenkastje hebt staan kan er ook wat stof op komen. En dat wil je natuurlijk niet binnen krijgen.

Nadelen van rijst spoelen

Experts zijn het er over eens: rijst wassen zorgt ervoor dat je schone rijst hebt, maar je spoelt ook wat wateroplosbare vitamines van de rijst af en dus verlaag je door te spoelen de voedingswaarde. Kanttekening hierbij is wel dat de meeste rijst al gewassen is voordat het in de schappen komt en eerst is voorbehandeld zodat alle vitamines en mineralen zo goed mogelijk behouden blijven.

Daarnaast plakt de rijst door ‘m te spoelen minder aan elkaar. Dat is prima als je lekkere luchtige rijst wilt hebben, maar voor gerechten met bijvoorbeeld sushi, risotto of in een paella wil je juist die plakkerige substantie op je bord. In die gevallen kun je je rijst dus beter niet van tevoren wassen!

Samenvattend

De rijst van vandaag de dag is vaak dusdanig verwerkt dat wassen niet meer nodig is en alle vitamines behouden blijven. Echter, er kan uiteindelijk nog steeds wat stof op je rijst komen en ook kun je je koolhydraten inname iets verminderen door je rijst eerst te spoelen. De effecten zijn echter maar minimaal. De meeste mensen laten hun keus dus afhangen van het recept: vraagt het gerecht om plakkerige rijst? Niet spoelen! Liever luchtige rijst? Doe de korrels dan in een vergiet en spoel onder de koude kraan totdat het water niet meer troebel is.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x