Vitamine tekort en afvallen

Indien je een tekort hebt aan bepaalde vitaminen en mineralen, kan dit het afvalproces remmen. Een koolhydraatarm dieet kenmerkt zich door een fase waarin er geen fruit gegeten mag worden, meestal 1 tot maximaal 2 weken. Toch zou een vitaminen tekost zelfs in deze fase niet voor moeten komen zolang je voldoende groenten en noten eet. In deze fase is het overigens wel verstandig een hoogkwalitatief multivitamine preparaat te nemen.

Zorg ook voor start van een dieet dat je een ruime voorraad vitaminen en mineralen aanlegt door het eten van ruime hoeveelheden groenten en fruit. Dan heb je een buffer voor de eerste 2 weken van een koolhydraatarm dieet waarbij je geen of weinig fruit mag eten.

Hoe weet je dat je een tekort hebt?

Een tekort aan vitaminen en mineralen is natuurlijk niet gezond. Op korte termijn kan je lichaam dit vaak nog wel opvangen, maar op lange termijn niet. Vaak krijg je bij chronische tekorten eerst last van kleine, zeurende  klachten, die langzaam steeds erger worden. Zoals vermoeidheid, snel prikkelbaar, huidproblemen, blaasjes op of rondom de mond, vaak ziek worden etc.

De enige manier om het echt zeker te weten is door een vitaminen analyse te laten doen door een specialist. Een andere optie is je voeding 1 of 2 weken goed bij te houden middels te eetmeter van het voedingscentrum. Deze toont ook je vitaminen status aan de hand van de ingevulde voedingsmiddelen.

Health Alert

Wilt u meteen op de hoogte worden gebracht bij publicatie van nieuwe gezondheids artikelen? Schrijf u dan in voor de Health Alert.

By |2017-12-23T12:24:56+00:0006 maart 2012|Afvallen, Koolhydraatarm dieet|0 Comments

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com