Tekort aan jodium vanwege koolhydraat arm dieet

Het niet meer eten van brood is niet zonder gevolgen waarschuwt een hoogleraar. Tegenwoordig wordt in veel soorten diëten aangeraden om brood niet meer te consumeren vanwege het relatief hoge gehalte koolhydraten wat hierin zit.

“De laatste paar jaar hebben Nederlanders voldoende jodium binnen gekregen dankzij het jodium in bakkerszout”, dat zegt hoogleraar Interne Geneeskunde aan de Erasmus Medisch Centrum Robin Peeters .”zodra mensen er voor gaan kiezen om geen brood meer te eten als onderdeel van een (koolhydraatarm) dieet, ligt een tekort aan jodium voor bepaalde groepen in Nederland voor de hand.”

Peeters wijst ons op de gevaren van een onvoldoende inname van jodium. Bij zwangere vrouwen is een tekort aan jodium “zorgwekkend”, tijdens de zwangerschap een gebrek aan jodium oplopen geeft problemen bij de ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind. “ook kunnen subtiele tekorten van jodium bij de moeder leiden tot een lager IQ bij het kind.”

Zwangere vrouwen en de verloskundigen doen er goed aan om aandacht te besteden aan dit risico meldt Peeters. De hielprik die net na de geboorte wordt genomen test op CHT (congenitaal hypothereoidie), een te laag gehalte van het schildklierhormoon, 1 op de 5.000 kinderen word geboren met dit probleem. Met goede medicatie is dit goed te behandelen.

Twee sneetjes

breadDe zwangere vrouwen word aangeraden twee sneetjes brood te eten bij het ontbijt. “Bij een uitgebalanceerd voedingspatroon zou dit echt geen kwaad doen voor het gewicht. Als je door bijvoorbeeld een glutenallergie of een koolhydraat arm dieet geen brood kunt consumeren, is het verstandig om exta jodium te slikken als supplement. Ook bevatten bepaalde multivitamine formules jodium. Het voordeel is dat u meteen ook genoeg andere vitaminen en mineralen binnen krijgt. Vooral voor zwangere vrouwen en mensen op dieet verstandig. Wij hebben wat uitzoekwerk voor u verricht en vonden een goede en gebalanceerde multivitamine speciaal voor mensen op dieet.

Bron.

By | 2017-12-23T12:18:37+00:00 15 februari 2016|Gezondheidsnieuws, Koolhydraatarm dieet|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com