Je staat er niet altijd bij stil, maar onze tanden gebruiken we iedere dag intensief. Ze zijn zeer belangrijk en heel kostbaar. Met een goede verzorging kunnen je tanden heel lang meegaan. In dit artikel geven we de 7 beste tips.

1. Poets consequent je tanden

Zorg ervoor dat u uw tanden minimaal twee keer per dag gedurende minimaal twee minuten poetst met een tandenborstel met zachte haren. U moet dit doen zodra u ‘s ochtends opstaat en vlak voordat u naar bed gaat. Zorg ervoor dat u tijdens het tandenpoetsen evenveel tijd in elk kwadrant van uw mond doorbrengt en de voor- en achterkant van uw tanden reinigt. Poets uw tanden altijd voorzichtig met ronddraaiende bewegingen.

Tip: elektrische tandenborstels zijn ideaal omdat ze meestal ingebouwde timers hebben. Als u een handmatige borstel gebruikt, probeer dan een kleine timer in de badkamer te houden of gebruik uw smartphone.

Tandenpoetsen bij kinderen

Het poetsen van tanden van uw kinderen kan lastig zijn, vooral in het begin. We hebben hiervoor een tandarts in Rotterdam Noord om specifieke tips gevraagd:

  • Poets met een zachte borstel
  • Gebruik bij voorkeur tandpasta voor kinderen
  • Gebruik maar een klein druppeltje tandpasta per keer
  • Maak van tandenpoetsen een gewoonte, het hoort er gewoon bij voor het slapen gaan
  • Als uw kind het echt niet leuk vindt kan je iets leuks in het vooruitzicht stellen na het tanden poetsen

2. Vervang uw tandenborstel regelmatig

Veel mensen vergeten hun tandenborstels te vervangen. U moet ten minste elke drie maanden een nieuwe tandenborstel gebruiken en ook nadat u ziek was. Als uw tandenborstel er versleten uitziet, moet u deze zo snel mogelijk vervangen. En een oude of versleten tandenborstel reinigt uw tanden niet effectief en verhoogt het risico op tandheelkundige problemen zoals tandbederf.

3. Flossen is echt heel belangrijk

Flossen verwijdert voedseldeeltjes en tandplak die zich tussen uw tanden hebben opgehoopt. Als deze deeltjes op uw tanden blijven, zullen de bacteriën gedurende de nacht toenemen. Alleen ‘s nachts flossen is prima voor de meeste mensen, maar als je vatbaar bent voor tandvleesaandoeningen of tandsteen, raden we je aan om twee keer per dag te flossen.

4. Het gebruik van mondspoeling

Mondwater, ook wel mondspoeling genoemd, is een vloeibaar product dat wordt gebruikt om uw tanden, tandvlees en mond te spoelen. Het bevat meestal een antisepticum om schadelijke bacteriën te doden die tussen uw tanden en op uw tong kunnen leven.
Twee keer per dag spoelen met mondwater helpt tandplak te verminderen, je adem te verfrissen en gaatjes te verminderen. Bovendien kan het helpen uw tandvlees te beschermen tegen gingivitis (tandvleesontsteking). Vraag uw tandarts bij uw volgende bezoek gerust welk soort mondwater hij of zij aanbeveelt.

5. Drink genoeg water

Elke dag voldoende water drinken helpt ons om gezond te blijven. In het algemeen wordt een gezonde volwassene aanbevolen om 1,5 liter water per dag te drinken. Water is het belangrijkste bestanddeel van uw speeksel dat bacteriën bestrijdt. Het helpt ook bij het neutraliseren van het zuur dat tandbederf veroorzaakt en spoelt overtollige voedseldeeltjes en bacteriën weg.
Bovendien houdt water de zachte weefsels van de mond vochtig en gezond en helpt het tegen een slechte adem.

6. Let op tandenknarsen

Tandenknarsen kan het gevolg zijn van stress, woede, concentratie of angstgevoelens. Veel mensen knarsen tijdens hun slaap met hun tanden en realiseren zich niet eens dat ze dat doen.
Als u last heeft van versleten tandglazuur, verhoogde gevoeligheid van de tanden of gescheurd wangweefsel, kan het zijn dat u tijdens uw slaap met uw tanden aan het knarsen bent.
Hoewel tandartsen u er niet van kunnen weerhouden met uw tanden te knarsen, kunnen we een speciale gebitsbeschermer (bijtspalk) maken om ‘s nachts te dragen. Dit voorkomt dat je tanden slijten.

7. Leefstijltips

Regelmatig snacken en verkeerd voedsel eten en drinken zoals zoete dranken, lollies, frisdrank, koekjes, chips en zelfs gedroogd fruit kan zuuraanvallen op uw tandglazuur veroorzaken. Suikerhoudend voedsel dat plakkerig en taai is, heeft meer tijd nodig om uit de mond te worden verwijderd en kan daarom het risico op tandbederf vergroten. Denk eraan om veel water te drinken na het eten van suikerhoudend voedsel en indien mogelijk uw tanden te poetsen. Suikervrije kauwgom kan ook helpen om de speekselproductie te verhogen en alle resterende voedseldeeltjes van je tanden te verwijderen.
Voor uw tanden is het het beste om zo min mogelijk (zoete) snackmomenten te hebben op een dag.