Selecteer een pagina

Veel stoppogingen van rokers zijn gedoemd te mislukken. Misschien wel omdat ze de afkickverschijnselen onderschatten en daarop dus onvoldoende zijn ingesteld. Stoppen met roken is echter lang niet zo lastig als je denkt. Vooral niet wanneer je gebruik maakt van hulpmiddelen die het stoppen vergemakkelijken, zoals Nicorette. Op deze pagina behandelen we de voordelen van het gebruik van Nicorette tijdens het afbouwen van je rookverslaving en hoe je voor jezelf gemakkelijk de doelen vaststelt.

Waarom wil je stoppen? Concretiseer je doelen

Het is belangrijk dat je een doelstelling vastlegt. Maar daarvoor nog is het belangrijk om jezelf af te vragen waarom je wilt stoppen. Als het alleen vanwege de financiën is, roken is immers een dure hobby, dan zal je stoppoging waarschijnlijk al vroeg stranden. Wil je stoppen omdat je het roken gewoon helemaal zat bent geworden, of omdat je bang bent voor je gezondheid? Gegarandeerd dat je stoppoging meer kans van slagen heeft! Vervolgens maak je een plan van aanpak: Hoe kan je gemakkelijker je doel bereiken? We helpen je alvast op weg met onderstaande tips.

  1. Leg voor jezelf een maximumaantal sigaretten per dag vast

Rookte je voorheen bijvoorbeeld twintig sigaretten per dag, dan voer je dit aantal per week terug tot een acceptabel aantal. Op de eerste dag halveer je dit aantal naar ten hoogste tien sigaretten per dag. Probeer dit een week vol te houden. Vervolgens rook je iedere daaropvolgende week één sigaret minder, totdat je volledig gestopt bent. Wordt het steeds moeilijker voor je om het ’tekort’ aan sigaretten die je rookt vol te houden? Gebruik dan Nicorette om de ergste afkickverschijnselen weg te nemen. Nicorette gebruik je dus alleen als ondersteuning tijdens het afbouwen en nog niet als vervanging. Let ook op de dosering. Nicorette is beschikbaar als inhaler of kauwgom.

  1. Stop op je eigen tempo

Het advies hierboven is bedoeld als leidraad en het betekent niet dat je dit advies moet overnemen. Stop altijd op je eigen tempo. Iedereen is weer anders. Zo kan je bijvoorbeeld ook rustig de tijd nemen om af te bouwen, door bijvoorbeeld iedere maand een sigaret minder te roken in plaats van wekelijks te minderen. Tussendoor blijf je gebruik maken van nicotinevervangende middelen zoals Nicorette ter ondersteuning. Alvast een oppepper: Naarmate je steeds minder sigaretten rookt, des te minder afhankelijk word je automatisch van nicotine; je lichaam zal eraan wennen en je zult merken dat je gedachten steeds minder vaak naar het roken uit gaan.

  1. Gestopt? Je kan gerust nog even Nicorette blijven gebruiken

Als je er klaar voor bent dan kan je definitief het roken vaarwelzeggen. Gefeliciteerd, je bent nu echt gestopt! Maar… Misschien valt het afscheid wel erg zwaar en krijg je veel trek in een sigaret. Gebruik in deze lastige fase gerust nog een nicotinevervangend middel, om de ergste drang weg te nemen. Neem bijvoorbeeld altijd nicotinekauwgom mee, waar je ook naartoe gaat. Lastige momenten zijn altijd wanneer je rokers ontmoet, bijvoorbeeld op een verjaardagsfeest of tijdens het uitgaan. Weersta op die momenten de verleiding door nicotinekauwgom te nemen of een inhaler te gebruiken.

  1. Nicotinevervangers afbouwen

Misschien gebruik je nadat je gestopt bent met roken nog wel een nicotinevervangend middel. Nu je gestopt bent is het belangrijk dat je ook daarmee gaat minderen. Stel eventueel opnieuw een doelstelling vast, zoals je ook geminderd bent met je sigaretten. Belangrijk: Ook als je hiermee volledig gestopt bent, kan je gerust een pakje nicotinekauwgom achter de hand houden voor het geval je weer in de verleiding komt om te roken.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x