Lees hier de belangrijkste dingen die bepalen of je snel of langzaam afvalt. Snel afvallen kan op verantwoorde wijze, maar dan moet je wel weten hoe.

Je gewicht in balans

Dit artikel wijden we voor het grootste gedeelte aan de mogelijkheid die je hebt om snel af te vallen. Maar daarvoor moet je op zoek gaan naar het juiste balans tussen eten en verbruiken. Je zult dus evenveel energie moeten binnenkrijgen als dat je verbrandt. Ben je te zwaar? Dan kun je ervoor kiezen om een energietekort te creëren. Je lijf zal bij een energietekort snel op zoek gaan naar een alternatieve energiebron. Het meest logische voor je lichaam is om het lichaamsvet aan te spreken. Afvallen door minder te eten beoogt veel geduld! Je lijf verzet zich tegen snel afvallen en zal proberen zo efficiënt mogelijk met de energie om te gaan. Normaal gesproken dient vet namelijk als reserve voor mindere tijden. Deze worden zo min mogelijk aangesproken door je lijf. Het kacheltje zal wat minder warm worden gezet, zodat jij je kouder zult voelen tijdens deze poging om snel te kunnen afvallen. Ook zal misschien je hart in de spaarstand gaan, waardoor je eerder moe wordt bij inspanningen. Snel afslanken door te weinig te eten is moeilijker dan je denkt.

Afvallen door snel vet te verbranden

Alleen door lichaamsvet op een gecontroleerde wijze te verbranden kun je sneller afvallen. Ter berekening: 1 kilo vet bevat plus minus 8000 kcal. Door elke dag ongeveer 500 kcal minder te eten dan dat je normaal doet, zul je langzaamaan kilo’s gaan kwijtraken. Mannen hebben ongeveer 2000 nodig dag. Vrouwen iets minder, namelijk 1500 kcal. Je zult merken dat wanneer jij je hier aan houdt, je per week minimaal een halve kilo kunt kwijtraken. Zorg ervoor dat je niet veel te weinig gaat eten. Je krijgt last van hongergevoel en het gevaar is dan ook groot dat je op den duur de verleiding niet meer kunt weerstaan en sneller naar ongezonde producten grijpt. Ook is het zo dat je lichaam reageert op het “te snel afvallen” door energie te gaan besparen, waardoor afslanken nog moeilijker gaat. Wat veel aangeraden wordt is dan ook door af te vallen in kleine stapjes. Raak eerst bijvoorbeeld 3 kilo kwijt en probeer dit gewicht een maand vast te houden. Is dit gelukt dan probeer je opnieuw 3 kilo af te vallen. Op deze wijze val je niet te snel af, laat je je lichaam eraan wennen dat je op dieet bent en blijft afvallen een leuke bezigheid! Schakel een diëtist in wanneer je het gevoel krijgt het een en ander niet onder controle te krijgen.

Het energieverbruik

Om te kunnen bewegen heeft je lichaam natuurlijk veel energie nodig maar ook het hart pompt de hele dag door, je hersenen werken continu op volle toeren en de organen verbruiken veel energie. Het is dus duidelijk dat je lichaam voldoende energie nodig heeft om te kunnen functioneren. Sommige mensen eten echter meer dan dat het lichaam nodig heeft. Het gevolg hiervan is dat zij aankomen in gewicht. Deze overtollige kilo’s zijn vaak meer lastig weer kwijt te raken. Afvallen is meestal moeilijker dan aankomen.

Koolhydraten

Wil je sneller afvallen? Dan moet je zeker meer weten over koolhydraten. Deze zijn namelijk de grootste veroorzakers van overgewicht. Let er op hoeveel koolhydraten je dagelijks tot je neemt. Jouw lichaam haalt het gemakkelijkst zijn energie uit de koolhydraten. Koolhydraten is een benaming voor alle soorten suikers maar ook zetmeel die in onze voeding zit. Het is trouwens niet zo dat de koolhydraten op zich dikmakers zijn. Integendeel. Maar het is gemakkelijker om grote hoeveelheden hiervan tot je te nemen dan bijvoorbeeld vetten of eiwitten. Snel afvallen kun je bereiken door de inname hiervan te beperken. Laat witbrood staan, eet een paar aardappelen minder dan je gewend bent en consumeer niet teveel pasta’s. Door te vaak en te veel koolhydraten te nuttigen, wen je je lijf hier aan. Je bloedsuikerspiegel is te hoog waardoor je constant het gevoel hebt te moeten eten. Je kunt met gemak een halve kilo per week afvallen door hier meer op te letten. Je lichaam zal dan overgaan op alternatieve energiebronnen, zoals het lichaamsvet. Pas daarna zijn de eiwitreserves aan de beurt. Deze bevinden zich in de spieren.

Stop met snoep eten

In snoep, koeken en in frisdrank zitten zeer veel suikers. Snel afvallen terwijl je toch zo nu en dan snoept en frisdrank drinkt kun je wel vergeten. Daarnaast gebruiken fabrikanten vaak chemische zoetstoffen in dit soort producten zoals Aspartaam. Deze stof is zeer schadelijk voor je gezondheid. Als je op dieet gaat zul je extra goed voor je lichaam moeten zorgen en dus ook deze producten moeten laten staan.

Lees onze andere tips, trucs en welke dieeten goed en welke minder goed werken.