Slaapproblemen en overgewicht: een gevaarlijke combinatie

De cijfers spreken voor zich. Bijna de helft van alle volwassen Nederlanders kampt met overgewicht. Het is dan ook geen wonder dat diëten en afvallen ‘big business’ zijn. Nieuwe dieetmethodes schieten – vooral na de jaarwisseling en voor de zomer – als paddestoelen uit de grond. In veruit de meeste gevallen staan gezonde voeding en lichaamsbeweging hierbij centraal. Een goede nachtrust – een onderwerp dat minstens zo belangrijk is – komt helaas niet tot nauwelijks aan bod. Ten onrechte, want de kwaliteit van je nachtrust heeft een grote invloed op je gewicht. Andersom heeft overgewicht weer alles te maken met een slechte nachtrust. In dit artikel lees je meer over deze negatieve spiraal.

 

Uit diverse onderzoeken blijkt dat te weinig slaap in veel gevallen leidt tot een groter hongergevoel en uiteindelijk meer eten. Dit heeft de volgende redenen:

 

  • Een verstoorde hormoonbalans zorgt ervoor dat je meer honger hebt.

 

  • Slecht slapen leidt in vele gevallen tot een trager verlopende stofwisseling; het lichaam verbrandt minder calorieën.

 

  • Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die te kort slapen 30 procent meer insuline nodig hebben om hun bloedsuikerspiegel op peil te houden. In de praktijk betekent dit dat je meer gaat eten. Helaas vaak de verkeerde producten.

 

  • Het klinkt gek, maar een vermoeid gevoel wordt vaak verward met een hongergevoel. We gaan dus eten, terwijl we eigenlijk slaperig zijn.

 

Verstoorde ademhaling

Overgewicht heeft op haar beurt ook weer een negatieve invloed op de nachtrust. Dit komt in de meeste gevallen door een verstoorde ademhaling. Het teveel aan vet zit namelijk niet alleen aan de buitenkant van het lichaam, maar ook in het lichaam bij de luchtwegen. Dit heeft – in combinatie met de druk van het complete lichaamsgewicht – een negatieve invloed op de ademhaling. Dit leidt tot slaapstoornissen, zoals snurken en het slaapapneu syndroom, die de nachtrust grondig verstoren. Het aanpakken van snurken is makkelijker dan u denkt met de juiste antisnurkmiddelen.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


 

De negatieve spiraal doorbreken

Het mag duidelijk zijn. Overgewicht en slaapproblemen zijn een gevaarlijke combinatie. Beide ‘kwalen’ versterken elkaar, waardoor je gevangen kan raken in een negatieve spiraal. Toch kan het ook op een positieve manier bekeken worden. Met het verdwijnen van de kilo’s, zal ook de nachtrust een positieve impuls krijgen. En – je voelt hem al aankomen – door het verbeteren van de slaapkwaliteit zal ook het kwijtraken van de extra kilo’s eenvoudiger gaan.

 

Binnenwereld

Afvallen is niet eenvoudig. Met structureel te weinig slaap is het helemaal een grote uitdaging. Zie maar eens gemotiveerd te blijven om gezond te eten en veel te bewegen, terwijl je kampt met een moe en lusteloos gevoel. Toch is het zeker mogelijk met een positieve benadering. Daarnaast zijn er – naast het kwijtraken van gewicht – veel mogelijkheden om de oorzaken van slaapproblemen te achterhalen en structureel op te lossen.

 

Extra hulp om in te slapen

Heeft u weleens gehoord van melatonine? Melatonine is een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt in de pijnappelklier als het donker is; wanneer het weer licht wordt neemt de productie af en wordt men weer wakker. Melatonine draagt effectief bij aan de opwekking van slaap, alsmede de vermindering van de tijd die nodig is om in slaap te vallen. Het goede nieuws is, u kunt melatonine simpelweg als supplement kopen en innemen. Als u dit vlak voor het slapen inneemt valt u veel makkelijker in slaap.

Wij adviseren overigens dit product te combineren met L-tryptofaan. L-tryptofaan verkort ook de inslaaptijd en verbeterd de nachtrust. Deze producten versterken elkaars werking. Tevens kan je de concentratie van beide wat lager houden als je ze combineert.

 

 

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply