‘s Winters niet lekker in uw vel? Grote kans dat dit door vitamine D3 gebrek komt…

Uit vele onderzoeken is ondertussen naar voren gekomen hoe belangrijk vitamine D is voor een goede gezondheid. Veel mensen krijgen vaak in de winter ‘allerlei klachten’ waarvan de oorzaak vaak niet goed aan te tonen is. De kans is groot dat dit (mede) komt door een vitamine D gebrek. Daarnaast leidt langdurig vitamine D tekort tot osteoporose (poreuze botten), spierzwakte en verminderde bewegelijkheid. 

Hoe maakt het lichaam Vitamine D?

Vitamine D krijgt men voornamelijk via zonlicht en niet zozeer door voeding, zoals vitamine A en C. Voldoende vitamine D wordt aangemaakt in de huid door minimaal handen en gezicht onbedekt 15-30 minuten aan direct zonlicht bloot te stellen. In de winter en ook herfst  is er minder zonlicht voor de dagelijkse benodige dosering, en bovendien is het zonlicht minder krachtig. Juist in deze seizoenen is het voor normale mensen al lastig om voldoende vitamine D binnen te krijgen, laat staan voor kwetsbare groepen.

Kwetsbare groepen

Voor een aantal kwetsbare groepen raadt de Gezondheidsraad  de inname van extra vitamine D gedurende het gehele jaar aan. Dit betreft mensen van wie de huid moeilijker vitamine D aanmaakt op basis van de blootstelling aan zonlicht. Deze groepen betreffen met name oudere mensen, vrouwen al vanaf 50 jaar. mannen vanaf 70 jaar en dan vooral mensen die in een verpleeg- of verzorgingstehuis wonen met weinig dagelijkse buitenlucht. Maar ook mensen met een donkere huid maken moeilijker vitamine D aan. Hieronder bevinden zich ook mensen die (vanwege religieuze redenen) het gehele lichaam bedekkende kleding dragen.

Vitamine D uit voeding of supplementen?

Gezonde en gevarieerde voeding kan een gebrek aan vitamine D helaas  niet compenseren, daarvoor zit er gewoon te weinig in voeding. Alleen voedingssupplementen kunnen de dagelijkse benodigde dosering aanvullen.

Koop niet zomaar een potje!

Hoewel het verleidelijk is om ergens een goedkoop vitamine D3 potje te kopen bij drogist of supermarkt is dit eigenlijk deels weggegooid geld. Vaak koopt u namelijk alleen de vitamine D3 in de vorm van cholecalciferol. Uit onderzoek blijkt echter dat dit zonder hulpstoffen maar deels wordt opgenomen. Daarnaast mag een vitamine D3 supplement ook geen vitamine A bevatten, anders heb je kans op overdosering hiervan.

Een goed vitamine D3 supplement met een goede, krachtige dosering  is Vitashine van Vegetology. Vegetology is een bedrijf uit Engeland en en staat bekend om haar uitstekende kwaliteit voedingssupplementen. Daarnaast is deze formule uit 100% vegetarische bron.

Samenvattend advies

Kortom, kwetsbare groepen wordt aangeraden het gehele jaar vitamine D supplementen tot zich te nemen, de andere bevolkingsgroepen alleen in de herfst en de winter.

Vitamine D test

Om zelf te onderzoeken of uw lichaam elke dag behoefte heeft aan extra vitamine D, kunt u online de gratis vitamine D test uitvoeren.

Gratis Vitamine D test op de website van vitamineinformatie.

 

Bijlage: Onderzoeken naar gezondheidseffecten van vitamine D3

Om te benadrukken hoe belangrijk vitamine D3 voor uw gezondheid is, hieronder een opsomming van een aantal interessante onderzoeken naar het effect van vitamine D3 op gezondheid.

Effect Vitamine D3 op sporters

Hieronder enkele belangrijke onderzoeken naar het effect van vitamine D3 op sporters.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Meer vitamine D3, minder ontstekingseiwit

Heeft een tekort aan vitamine D – dat bij de bewoners van onze contreien vaker wel dan niet voorkomt – negatieve gevolgen voor sporters? Jazeker, concludeerden bewegingswetenschappers van de University of Wyoming in een studie waarin ze 19 doortrainde duursporters bestudeerden. Hoe meer vitamine D3 er in het bloed van de sporters circuleerde, des te minder TNF-alfa vonden de onderzoekers. TNF-alfa is een ontstekingseiwit. In kleine hoeveelheden is het onmisbaar voor spierherstel, in hoge concentraties remt het de werking van anabole factoren in spiercellen en stimuleert het spierafbraak.

Bron: [Open Access J Sports Med 2012;3:35–42.]

 

Meer vitamine D3, sterkere spieren

Voldoende vitamine D is een voorwaarde voor sterke spieren. Een theorie is dat vitamine D voedingsstoffen als calcium en fosfor de spieren inloodst. Daardoor kunnen spieren beter samentrekken en werken groei- en verbrandingsprocessen beter. In dierproeven krijgen ratten die worden vetgemest meer spieren en minder vet door extra vitamine D. In humane studies verbranden proefpersonen meer kcals na een ontbijtmaaltijd met een halve gram calcium en 9 microgram vitamine D. Ouderen die supplementen met vitamine D slikken zijn fysiek sterker,net als sporters met veel vitamine D in hun bloed.

Bron: J Clin Endocrinol Metab. 2010 Apr;95(4):1595-601.

 

Sporters die vitamine D slikken presteren beter

Sporters zouden – net als de rest van de mensheid – extra vitamine D moeten slikken. En niet zo’n klein beetje ook. Wat sporters aan vitamine D binnenkrijgen via hun voeding, ook als ze daar een multivitamine-supplement bijzetten, is niet genoeg om optimaal te presteren. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers binnenkort in Medicine & Science In Sports & Exercise.

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19346976

 

Effect vitamine D3 op gezondheid en vitaliteit

De meeste onderzoeken naar vitamine D3 gaan over het effect van vitamine D3 op gezondheid en vitaliteit. Hier zijn vele onderzoeken over verschenen en geeft aan hoe belangrijk vitamine D3 is voor de mens. Hou hierbij in het achterhoofd dat een erg groot gedeelte van de mensen op dit deel van de wereld niet voldoende vitamine D3 in het bloed heeft buiten de zomermaanden.

Vitamine D3 werkt levensverlengend

Onderzoekers ontdekten dat suppletie met vitamine D levensverlengend werkt. Een hoge vitamine D-spiegel vertraagt de moleculaire veroudering, en mensen die meer vitamine D consumeren leven langer dan mensen die weinig vitamine D binnenkrijgen.

Bronnen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17991655

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17846391

 

Andere gezondheidseffecten

Daarnaast zijn er onderzoeken naar vitamine D3 die aantonen dat de kans op kanker afneemt, de longen gezond houdt en het afvallen versnelt.

Al bij al is er geen enkele reden om vitamine D3 niet te nemen, vooral als u in West-Europa woont.

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply