Voor het laatst geupdate op door Patrick van der Velde

Zoals je misschien wel weet, bestaan er 3 belangrijke macronutrienten: koolhydraten, vetten en eiwitten. Eiwitten vormen 15% van het totale lichaamsgewicht en vormen daarom een belangrijke bouwstof voor het lichaam. In dit artikel gaan we daar dieper op in door uit te leggen wat de belangrijkste functies van eiwitten zijn, waarom ze zo gezond zijn en hoe proteine shakes jou kunnen helpen voldoende goede eiwitten binnen te krijgen.

Opvallende feiten over eiwitten

  • Een volwassene heeft zo’n 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig (formule: jouw gewicht x 0,8), als je sportief bent ligt dit overigens hoger;
  • Eiwitten zijn een belangrijke brandstof voor je lichaam en leveren per gram 4 kcal energie. Echter een calorie uit eiwit wordt anders gemetaboliseerd dan uit koolhydraten of vetten;
  • Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd, elk eiwit bestaat uit een combinatie van verschillende aminozuren, hiervan bestaan er 20 waarvan sommige essentieel zijn en andere niet-essentieel;
  • Je vindt eiwitten voornamelijk in vis, vlees, gevogelte, eieren, noten, zaden, zuivel en niet onbelangrijk whey eiwit in eiwitshakes (lees ook: zin en onzin van proteine shakes);
  • Een eiwitdieet wordt zowel gevolgd om af te vallen als spiermassa te kweken.

De belangrijkste functies van eiwitten

  • Afweersysteem: Je lichaam moet zichzelf beschermen tegen allerlei invloeden van buitenaf, en omdat je afweersysteem grotendeels door eiwitten wordt gevormd zijn eiwitten daarbij onmisbaar. Zodra je lichaam merkt dat er virussen of bacteriën aanwezig zijn, worden er razendsnel antilichamen gemaakt, welke ervoor zorgen dat de schadelijke virussen en bacteriën worden afgebroken. Deze antilichamen bestaan vrijwel volledig uit eiwit. Mensen die te weinig eiwitten binnenkrijgen, hebben dan ook een lagere weerstand.
  • Transportatie: Een andere belangrijke functie van eiwitten is dat ze verantwoordelijk zijn voor het zuurstoftransport in het lichaam; geregeld door het eiwit hemoglobine. Dit type eiwit bevindt zich in je rode bloedcellen en zorgt ervoor dat zuurstof goed door je lichaam wordt verspreid. Dit is ontzettend belangrijk; niet alleen je hersenen hebben het nodig om optimaal te kunnen functioneren, ook voor je spiergroepen is het essentieel om soepel te kunnen blijven.
  • Vochtbalans: Het menselijk lichaam kan niet zonder vocht. Dat is logisch, want het lichaam bestaat zelf grotendeels uit vocht. Om de vochtbalans op peil te houden en te zorgen dat je niet te veel en niet te weinig vocht vasthoudt en binnenkrijgt, bestaan er eiwitten zoals albumine. Dit is een eiwit dat in je bloedplasma zit en zorgt dat je vocht op peil blijft. Mensen die te weinig eiwitten binnenkrijgen kunnen dat merken doordat ze uitdrogen of doordat ze juist opzwellen door te veel vocht.
  • Spierherstel en –opbouw: Spiermassa bestaat voor een aanzienlijk percentage uit eiwit. Eiwitten dragen bij aan de ontwikkeling van spieren, maar ook aan het herstel ervan. Spieren beschadigen snel, maar bij elk herstel worden ze sterker. Krachtsporters doen dit dan ook met opzet: zij trainen zo zwaar dat hun spiermassa ‘breekt’ en de eiwitten aan het werk moeten om ze nog sterker (lees: groter) te maken. Dit is een cyclus (supercompensatie) die zich steeds herhaald. Sporters en bodybuilders kunnen dit proces versnellen ervoor te zorgen dat er meer eiwitten in het lichaam aanwezig zijn om de kapotte spieren sneller te herstellen – onder andere door voor of na het sporten extra eiwitten te nuttigen. Voor krachtsporters geldt dat ze eerder rond de 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht binnen moeten krijgen dan de standaard 0,8g. Om dit te vergemakkelijken nemen veel sporters eiwit shakes, deze bevatten hoogwaardige eiwitten met een zeer goed aansluitend aminozuurprofiel. Ofwel, doe jij fanatiek aan sport en wil je sterker worden, overweeg dan whey shakes, zie deze vergelijkingstabel.

Eiwitten zijn dus simpelweg onmisbaar; ze regelen het zuurstoftransport, zorgen voor een sterkere weerstand, helpen het lichaam zich te verdedigen tegen virussen en bacteriën en zorgen voor spieropbouw en –herstel. Heb je het gevoel dat je lichaam wel wat extra eiwitten kan gebruiken? Hou dan eens je voeding goed bij met de online eetmeter van het voedingscentrum, je ziet na een poosje heel goed wat je binnenkrijgt aan macro- en micronutrienten en hierop kan je je voeding aanpassen.

Hoe Proteine shakes jou kunnen helpen!

Nu je weet hoe belangrijk eiwitten zijn wil je er zeker van zijn dat je er per dag voldoende van binnenkrijgt (toch?). Veel mensen denken al snel dat ze wel voldoende eiwitten uit hun voeding halen, maar in de praktijk blijkt dit vaak toch tegen te vallen. Vooral als je wat fanatieker aan sport doet, of je vraagt veel van je lichaam op andere gebieden is de eiwitbehoefte groter. Je kan dan natuurlijk proberen iedere dag extra magere kwark te eten, of extra biefstuk te bakken, maar niet iedereen heeft hier tijd en/ of geld voor. Proteine shakes zijn dan ideaal om te nemen. Je mixt ze makkelijk met water of melk en je hebt binnen een handomdraai een voedzame shake.

Daarnaast ben je per gram eiwit goedkoper uit dan als je deze eiwitten uit vlees of vis moet halen!

Ook als je vegetarier of veganist bent, of lactose intolerant bestaan er goede eiwitshakes voor jou. Deze zijn dan op plantaardige basis en de eiwitten worden gewonnen uit rijsteiwit, erwteneiwit of andere plantaardige bron. Heb je interesse in een goede plantaardige eiwitshake, dan kan je bij Orangefit een goede Proteineshake kopen.

Meer weten over eiwitten?

Wil je meer gedetailleerde informatie over eiwitten? Lees dan dit overzichtsartikel over eiwitten!