Overgewicht door slaapproblemen en slaapproblemen door overgewicht, hoe los je dit op?

‘Je bent wat je eet’. Misschien komt dat spreekwoord je bekend voor. Wij zouden het graag iets willen veranderen. Ons idee: ‘je slaapt hoe je eet’. Verkeerd eten en overgewicht kunnen namelijk een grote oorzaak zijn van slaapproblemen. Het vervelende is dat dit twee kanten op werkt. Slaapproblemen zorgen er namelijk op hun beurt weer voor dat je sneller dik wordt en dat afvallen lastiger is. Om deze negatieve spiraal te doorbreken is het belangrijk om het werken aan deze twee doelen te combineren.

Overgewicht zorgt voor slaapproblemen

Teveel lichaamsvet zorgt voor een verstoorde hormoonbalans. Te zware mensen maken bijvoorbeeld veel meer stresshormonen (cortisol) aan en dit heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van slaap. Daarnaast wordt het ‘hypocretine-systeem’ in het menselijk lichaam verstoord door teveel lichaamsgewicht. Dit zorgt ervoor dat het natuurlijke slaap-waakritme uit balans raakt. Het resultaat is een slechtere en minder diepe slaap. Overgewicht is daarnaast een belangrijke oorzaak van slaapstoornissen, zoals snurken en het slaapapneusyndroom. Het zal geen extra uitleg nodig hebben om duidelijk te maken dat deze aandoeningen de nachtrust behoorlijk in de war schoppen. Overigens, mocht u een snurkende partner hebben dan is er wel op korte termijn iets aan te doen. Zie bijvoorbeeld deze site over antisnurken. Hier vindt u niet alleen advies, maar ook praktische tips en hulpmiddelen voor wederom rustige nachten.

Slaapproblemen zorgen voor overgewicht

Slaapproblemen zorgen ervoor dat afvallen lastiger wordt. Dit komt bijvoorbeeld door een tragere stofwisseling. Het lichaam verbrandt minder calorieën. Daarnaast hebben mensen met slaapproblemen meer voeding nodig om hun bloedsuikerspiegel op peil te houden. Vaak betekent dit dat ze simpelweg meer moeten eten om genoeg energie te hebben en zich niet futloos te voelen. In veel gevallen wordt er helaas voor de verkeerde producten gekozen, waardoor zij van de regen in de drup belanden. Waar weinig mensen bij stilstaan is dat vermoeidheid vaak met een hongergevoel wordt verward. Je gaat dus eten maar je bent eigenlijk moe.

Aan twee geweldige doelen tegelijk werken

Omdat overgewicht en slaapproblemen elkaar versterken, is het makkelijk om in een zogenoemde negatieve vicieuze cirkel terecht te komen. Toch is het belangrijk om dit ook van de andere kant te bekijken. Het werken aan het ene probleem (overgewicht) zorgt ervoor dat ook het werken aan een betere nachtrust eenvoudiger wordt. Op die manier kun je stap voor stap de negatieve spiraal verlaten en je inzetten voor twee geweldige doelen tegelijk.

Ons advies is om door middel van koolhydraatarm eten te werken aan een gezond gewicht en voor een beproefde methode te kiezen bij het oplossen van slaapproblemen.

Trainings/ en voedingsschema´s voor effectief afvallen

Wilt u meteen serieus aan de slag om snel en verantwoord af te vallen? Dan bestaan daar al kant-en-klare schema voor. Hierbij is de combinatie tussen de juiste training en voeding essentieel, die rekening houdt met uw situatie. Eventueel kunt u ook gebruik maken van bepaalde supplementen om het proces wat te versnellen, dit staat ook in deze schema’s. Ga direct naar training- en voedingsschema’s voor afvallen.

By | 2018-02-05T16:25:06+00:00 05 februari 2018|Afvallen, Slapen|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com