Minder vet eten… 10 handige tips

Om minder vet te eten, hoef je heus geen voedingsexpert te zijn of je eetgewoontes drastisch te veranderen. We hebben hier een aantal handige tips verzameld waarmee je de hoeveelheid vet in je dieet erg gemakkelijk kunt verlagen.

1- Gebruik gewoon een beetje minder vet bij het bakken en braden dan je gewend bent. Heb je er geen bezwaar tegen, kun je ook grillen; hierbij heb je nauwelijks vet nodig. Soms kun je het zelfs helemaal weglaten! Ook een pan met anti-aanbaklaag zorgt ervoor dat je met minder vet toe kunt.

2- Kies voor dertig+ -kaas in plaats van voor volvette kaas. Mocht de minder vette kaas je tot nu toe niet bevallen zijn, kan dat liggen aan het merk. Er zijn tegenwoordig erg lekkere kazen verkrijgbaar met nét dat beetje minder vet. Gewoon even proberen dus!
3- Maak jus, bouillon en stoofschotels minder vet door ze (snel) af te laten koelen. Bovenop ontstaat een laagje van gestold vet dat je er eenvoudig af kunt scheppen.

4- Maak de aardappelpuree of stamppot smeuïger door er halfvolle melk of margarine doorheen te roeren i.p.v roomboter. Ook kun je ontvette jus gebruiken; dit is altijd nog beter dan roomboter!

5- Kies magere melk in plaats van vettere melk. Vind je magere melk niet lekker? Zorg dat je beide varianten toch in je koelkast hebt staan; in verschillende toepassingen (stamppot, pap, warme chocolademelk) zul je weinig of minder merken van het verschil en kun je de vetarme keuze maken.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


6- Lees de ingrediënten en voedingstabellen op de verpakkingen. Hoeveel vet ergens in zit, staat tegenwoordig vrijwel overal op. Wil je per sé je koekje bij de koffie of ’s avonds wat chips bij de televisie? Door even te vergelijken kun je al een betere keuze maken, zonder dat je je traktatie helemaal moet laten staan.

7- Vervang mayonaise door een light variant of door slasaus. De verschillen zijn erg groot en tussen de varianten met minder vet vind je tegenwoordig erg lekkere alternatieven.

8- Vervang dikke, romige sauzen door rode varianten of vinaigrettes. Dus neem ketchup in plaats van mayonaise en kies bijvoorbeeld voor een mengsel van azijn en olijfolie in plaats van die vette dressing.

9- Kies af en toe voor gerechten met minder vlees of voor vleesvervangers. Bij bijvoorbeeld ovenschotels, pastagerechten en tortilla’s komt dat absoluut niet neer op een rigoreuze aanpassing.

10- Onthoud dat alle kleine beetjes wél helpen. Als je niet meteen veel afvalt, kun je wel eens het gevoel krijgen van ‘wat doet het er toe’. Erg verraderlijk; want wist je bijvoorbeeld dat als je iedere dag 100 kilocaloriën minder binnenkrijgt, dat op jaarbasis al snel 5 kilo scheelt?
En honderd kilocalorieën is ongeveer zoveel als een bescheiden portie mayonaise, een flink glas melk of een klein biertje.

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply