Mega onderzoek bevestigt: Bewerkt vlees verkort levensduur…

Ooit gehoord van de EPIC studie? Dat staat voor European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. Het is een van de grootste onderzoeken die ooit zijn uitgevoerd naar de relatie tussen voeding en gezondheid. Aan dit onderzoek deden maar liefst 448568 gezonde mannen en vrouwen mee. Van elk individu was volledig bekend wat en hoeveel ze aten en dronken. De studie duurde gemiddeld 13 jaar. Na afloop werd gekeken hoeveel mensen waren overleden, waaraan ze waren overleden en of er een link was te vinden met voeding. En jawel, die was er…

Hoe gezond is rood en bewerkt vlees?

Ham, worstjes, bacon en ander soort rood en bewerkt vlees is niet zo gezond volgens deze studie. Het vergroot de kans op vroegtijdig overlijden. Vooral door hart- en vaatziekten en kanker.

Toen na 13 jaar gekeken werd naar mortaliteit, bleek dat 1 op de 17 mensen was overleden. Echter, mensen die per dag meer dan 160 gram rood en bewerkt vlees aten, hadden 44% meer kans om vroegtijdig te overlijden. Dit in vergelijking met mensen die minder dan 20 gram per dag aten.

Toch is het niet nodig om rood en bewerkt vlees helemaal uit te bannen. De studie toont namelijk ook aan dat een bescheiden consumptie van rood en bewerkt vlees (< 10 gram per dag) gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Rood vlees blijft  een essentieel onderdeel van onze voeding.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


De manier waarop rood vlees is bewerkt draagt ook bij aan hoe gezond het wel/ niet is. Welke conserveermiddelen worden gebruikt? Hoeveel zout etc?

Het net sluit zich om rood en bewerkt vlees

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat het eten van te veel rood en bewerkt vlees de kans op vroegtijdig overlijden laat toenemen. Er is vooral een sterke link tussen darmkanker en rood vlees consumptie. Volgens de World Cancer Research Fund zou er in de UK 4000 mensen per jaar minder sterven als ze minder dan 10 gram rood en bewerkt vlees eten per dag. Deze organisatie adviseert dan ook rood vlees links te laten liggen.

Wat dan wel?

Stel je besluit rood vlees (grotendeels) te schrappen uit je menu, dan mis je ook eiwitten en bijvoorbeeld het belangrijke vitamine b12, wat alleen in vlees voorkomt.  Om voldoende eiwitten binnen te krijgen kan je kiezen voor het eten van meer gevogelte, ei en vis, maar denk bijvoorbeeld ook aan eiwit supplementen. Ook kan je kiezen meer peulvruchten te eten.

Bron

European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply