Selecteer een pagina

Het is geen geheim dat iedereen wel ergens onzeker over is. Stotteren is vaak de oorzaak voor verlegenheid. Zelfs de mensen die al hun hele leven lang stotteren, kunnen moeite blijven houden hiermee. Gelukkig zijn er veel tips en tricks die jou kunnen helpen om te stoppen met stotteren. Wanneer je last hebt van stotteren, is het belangrijk om de hulp te krijgen die je nodig hebt. In dit blog lees je hoe je (zelfs op latere leeftijd) van het stotteren af kunt komen.

Oorzaak van stotteren

Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar de officiële oorzaak van stotteren. Stotteren kan namelijk ontstaan door verschillende factoren en een combinatie van factoren komt ook voor. Enkele factoren die bijdragen aan stotteren:

  • een familiegeschiedenis van stotteren,
  • intellectuele beperkingen,
  • problemen met de spraakmotoriek,
  • hersenletsel of andere ernstige medische aandoeningen en/of
  • emotionele en geestelijke gezondheidsproblemen.

De verschillende manieren om van het stotteren af te komen

Ontspanning

Wanneer je stottert, voel je je vaak extreem zelfbewust in het gesprek met anderen. Dat leidt meestal tot veel innerlijke spanning. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de spanning die jij ervaart, jou niet gaat helpen. In feite maakt deze spanning alles alleen maar erger. En toch is ontspanning de sleutel tot het bevrijden van zowel de geest als het lichaam. Wanneer je lichaam vrij is van spanning, zal dit een natuurlijkere ademstroom creëren, waardoor er ook meer ruimte ontstaat voor de spraak.

Ontspannende oefeningen, zoals mindfulness en meditatie, kunnen enorm helpen. Mediteren is een geweldige manier om de geest leeg te maken en angst en stress te verminderen. Hierdoor kunnen de spraakproblemen aanzienlijk verminderen.

Articulatie

Leren om niet te stotteren kan frustrerend zijn, omdat het voelt alsof je geen controle over het stotteren hebt. En toch valt het mee en lijkt het proces ingewikkelder dan het is. Eén van de belangrijkste aspecten van het verbeteren van spraakstoornissen is het leren manipuleren van de manier waarop je klanken voortbrengt.

Klanken worden grotendeels gevormd door de mond. Jouw mond is immers een belangrijk onderdeel van het spreekmechanisme. Articulatieoefeningen helpen je te concentreren op de spieren van je mond. Hierdoor krijg je meer controle over de bewegingen van de mond met als gevolg een sterkere controle over de manier waarop je praat.

Focus op je stem en ademhaling

De manier waarop je ademhaalt is ook ongelooflijk belangrijk. Vandaar dat meditatie leert om ons te concentreren op de ademhaling. De eenvoudige handeling waarbij je het ademhalingsproces observeert, geeft de mogelijkheid om je geest te veranderen, stress te verminderen en jouw geest en lichaam rust te geven. Focussen op je ademhaling kan ook nuttig zijn om jouw manier van spreken te verbeteren.

De volgende stap

Wanneer je van stotteren wilt afkomen, kun je helaas geen wonderpil of magische pil hiervoor innemen. Er zijn echter wel hulpmiddelen die je kunt gebruiken om patronen te doorbreken.

Geloof het of niet, acteren is daar één van. Acteren of leren presenteren stelt je in staat om iemand te worden zonder stotterprobleem. Omdat je buiten jezelf moet treden, verleg je jouw perspectief.

Logopedie of stottertherapie is een ander cruciaal hulpmiddel om uw stotteren te overwinnen. Neem vandaag nog contact op met een specialist bij jou in de buurt en maak zo jouw leven fijner.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x