Koolhydraat arm dieet; Help ik val niet meer af!

Iedereen die begint aan een koolhydraatarm dieet zal merken dat het afvallen de eerste weken vrij hard gaat. Dit houdt je gemotiveerd en zorgt dat je het dieet blijft volgen. Het is goed om te beseffen dat de eerste weken het gewichtsverlies voornamelijk bestaat uit vocht, spierglycogeen, wat vetmassa en wat spierweefsel. Het is volkomen normaal dat het tempo waarin je afvalt na verloop van tijd afneemt. Het kan zelfs zo zijn dat je tijdelijk een plateau bereikt.


Wilt u een goed en verantwoord koolhydraatarm dieet volgen? Dan hebben wij een goede tip voor u, op krachttraining.net vonden we namelijk gecombineerde trainings- voedings en supplementen schema’s die werken volgens het principe van een koolhydraatarm (cyclisch) dieet. Klik op de volgende link: Effectief afvallen en vetverbranding.


 

De reden dat je in het begin vooral vocht verliest, is omdat je spier- en leverglycogeen als eerste worden aangesproken door je lichaam als er vrijwel geen koolhydraten meer binnen komen. Per gram glycogeen, verlies je 2,7 ml water. In de lever kan 100-200 gram glycogeen worden opgeslagen en in de spieren nog eens 200-500 gram (totaal 300-700  gram). Dit betekent dat je, afhankelijk van je glycogeen voorraad, zo’n 1 tot 2 liter vocht kwijt kan raken binnen een aantal dagen.

Metabole dreun

Het volgen van een koolhydraatarm dieet vergt van het lichaam een enorme, metabole aanpassing. Het krijgt vrijwel geen koolhydraten meer binnen en zal dus andere energiebronnen aan moeten spreken zoals vet en eiwit. Vooral in het begin is het lichaam nog niet erg efficiënt met de omzetting van vetten naar energie (bèta-oxidatie).

Als het lichaam merkt dat in de loop van dagen en weken er nog steeds vrijwel geen koolhydraten binnen komen, moet het lichaam steeds verder over op vetverbranding. De meeste mensen merken dat ze na 1 of hooguit 2 weken strikte koolhydraatbeperking in de vetverbranding zitten. Vaak merken ze dit door de vorming van ketonen (afbraakproducten van de vetstofwisseling). Je adem ruikt anders en soms komen de ketonen ook via de huidporiën naar buiten. Zodra dit aan de hand is, weet je dus dat je lichaam voor een groot deel is overgeschakeld op vetverbranding. Jammer van de slechte adem, maar voor afvallen een goede zaak!


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Afval tempo verminderd

Bij iedereen komt een moment dat het afvallen niet meer zo snel gaat als in het begin. Dit wil echter niet zeggen dat je lichaam niet meer in de vetverbranding zit. Ben je erbij gaan sporten, dan maakt je lichaam meer spierweefsel aan, wat relatief zwaarder is en toch minder ruimte inneemt dan vetweefsel. Ter illustratie:

Spieren wegen ongeveer 1,06kg per liter en vetweefsel weegt ongeveer 0,7kg per liter. Ofwel, 1 liter spierweefel weegt ongeveer 360 gram zwaarder dan 1 liter vetweefsel. Dus als je 1 liter vet verbrandt en 1 liter spierweefsel aanmaakt kom je 360 gram aan!

Zo kan je in de situatie komen dat je wel veel vet verbrandt, maar toch zwaarder wordt. Ofwel, je vetpercentage en tailleomtrek nemen af en je gewicht toe.

Als je op deze manier zwaarder wordt is er niks aan de hand. Daarnaast zal je vetpercentage en tailleomtrek steeds verder afnemen, terwijl je gewicht op een gegeven moment stabiliseert. Je wordt atletischer!

Oorzaken gewicht plateau

Hieronder in mate van belangrijkheid opgesomd wat de mogelijke oorzaken zijn van een gewicht plateau tijdens een koolhydraatarm dieet en wat je eraan kunt doen.

  1. Toch teveel koolhydraten
  2. Te weinig sport en/of beweging
  3. Medicijngebruik
  4. Onvoldoende vocht
  5. Teveel eiwitten
  6. Weinig eetmomenten
  7. Je eet teveel
  8. Je eet te weinig
  9. Te weinig vitaminen en/of mineralen
  10. Onjuist gebruik laad- of refeedavonden
  11. Teveel alcohol
  12. Te weinig essentiële vetzuren
  13. Voedsel allergieën
  14. Schildklier problemen
  15. Teveel kaas
  16. Menstruatie
  17. Teveel zout
  18. Hou een eetdagboek bij
  19. Gebruik meer thermogene kruiden

Wilt u een goed en verantwoord koolhydraatarm dieet volgen? Dan hebben wij een goede tip voor u, op krachttraining.net vonden we namelijk gecombineerde trainings- voedings en supplementen schema’s die werken volgens het principe van een koolhydraatarm (cyclisch) dieet. Klik op de volgende link: Effectief afvallen en vetverbranding.

Health Alert

Wilt u meteen op de hoogte worden gebracht bij publicatie van nieuwe gezondheids artikelen? Schrijf u dan in voor de Health Alert.

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Comments (3)

  1. Dela 16 juli 2012
  2. Koolhydraatarm dieet 23 juni 2014
    • sjein 28 oktober 2014

Leave a Reply