Kan je ook teveel eiwitten eten tijdens een koolhydraatarm dieet?

Een teveel aan eiwitten in voeding wordt via omwegen, uiteindelijk omgezet in glucose en ureum. De ureum wordt uitgescheiden via de urine. De glucose kan gebruikt worden voor directe energie (dus even geen vetverbranding meer) of worden opgeslagen in de glycogeen voorraden (gewichtstoename ivm vocht). Op een koolhydraatarm dieet kan het voorkomen dat je teveel eiwitten binnen krijgt. Het is dan van groot belang voldoende te drinken. Is de urine erg geconcentreerd, dan is dit een teken dat er te weinig gedronken wordt. Ook is het uiteraard mogelijk dat er genoeg gedronken wordt, maar dat het aandeel eiwit in de voeding gewoonweg te hoog is. Hou de volgende eiwit richtlijnen aan:


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


  • Normale mensen zonder dieet, zonder sport:  0,7-0,8 gram eiwit/ kg lichaamsgewicht
  • Recreatieve sporters:                                                  0,8-1,0 gram eiwit/ kg lichaamsgewicht
  • Krachtsporters:                                                              1,2 – 1,8 gram eiwit/ kg lichaamsgewicht
  • Mensen op koolhydraatarm/ eiwitrijk dieet:     1,2-1,5 gram eiwit/ kg lichaamsgewicht (afhankelijk van fase)

De oplossing als je teveel eiwit eet is je eiwitconsumptie verlagen en je (goede) vetconsumptie te verhogen. Zo dwing je het lichaam meer vet te verbranden. Goede vetten zitten in bijvoorbeeld vis, kokosolie, olijfolie en advocado.

Health Alert

Wilt u meteen op de hoogte worden gebracht bij publicatie van nieuwe gezondheids artikelen? Schrijf u dan in voor de Health Alert.

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply