Selecteer een pagina

De ecologische en economische voordelen van het rijden op elektrische fietsen zijn bekend. E-bikes zijn sneller en praktischer dan gewone fietsen, terwijl ze milieuvriendelijker zijn dan auto’s, scooters en brommers. Daarnaast zijn elektrische fietsen ook leuk om te rijden en gemakkelijker te gebruiken voor woon-werkverkeer en informele boodschappen.

We hebben echter de neiging om conventionele fietsen te zien als de betere fitnessoptie. Elektrische fietsen helpen u immers bij het trappen. Een e-bike heeft niet hetzelfde uithoudingsvermogen of spierkracht nodig als een gewone fiets. Dus zou je hieruit kunnen concluderen dat het fietsen op een gewone fiets gezonder en beter voor je is dan op een e-bike?

Wat zeggen de studies?

Er bestaan ondertussen vele studies die de verschillende voordelen van e-bikes met trapondersteuning onderschrijven, maar een nieuwe studie vergeleek onlangs e-bikes en pedaalfietsen in een gecontroleerd 1-op-1 experiment om precies te bepalen hoe ze zich verhouden tot elkaar.

De meeste gezondheidsorganisaties adviseren aan volwassenen om elke week 2,5 uur matig intensief te bewegen. Dit resulteert in een significante daling van het aantal gevallen van diabetes, obesitas, hartaandoeningen en vroegtijdig overlijden.

Hoewel al lang is vastgesteld dat fietsen op een pedaalfiets voldoet aan deze aanbeveling, was het onderzoek bedoeld om te bepalen of e-bikes met trapondersteuning ook een dergelijke training kunnen bieden.

De studie creëerde een gesimuleerd woon-werkverkeer van 5 km dat werd uitgevoerd door rijders op zowel een pedaalfiets als een 350W klasse 1 elektrische fiets.

Dezelfde rijder voerde drie gesimuleerde woon-werkverkeer uit: op een standaard pedaalfietsrit, op de elektrische fiets in trapondersteuningsniveau 1 en opnieuw op trapondersteuningsniveau 2. De volgorde van de ritten was voor elke rijder willekeurig.

Tijdens de ritten werden de hartslag (HR) en het zuurstofverbruik (V̇O2) van de renners continu gemonitord, waardoor de auteurs van het onderzoek een aantal cardiometabolische cijfers konden berekenen.

Aan het einde van elke rit rapporteerde de proefpersoon ook de waargenomen inspanning (RPE), of hoeveel moeite ze voelden die ze hadden uitgeoefend. Zoals je je kunt voorstellen, gaven de gegevens aan dat pedaalfietsen hogere cardiometabolische en RPE-feedback gaven.

Het percentage van de maximale hartslag bereikt op de trapfiets, e-bike op ondersteuningsniveau 1 en e-bike op ondersteuningsniveau 2 was respectievelijk 66%, 62% en 56%.

Vergelijkbare resultaten werden gevonden voor V̇O2max (55 vs 47 vs 39), RPE (12,3 vs 9,8 vs 8,4), metabole equivalenten (MET’s) (6,5 vs 5,6 vs 4,6), calorieverbruik (505 vs 422 vs 344 kcal·h−1) , en tijd (865 versus 748 versus 681 s), respectievelijk.

De studie concludeerde dat de proefpersonen op normale fietsen een hogere intensiteit behaalden in hartslag en VO2max, maar dat de hoeveelheid inspanning op de elektrische fiets nog steeds het trainingsniveau van matige intensiteit biedt dat wordt aanbevolen om het risico op ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen of te verminderen.

Zoals de auteurs ook leerden, vonden veel rijders de ritten op de e-bike aangenamer dan de pedaalfiets, wat wijst op het hogere potentieel van de e-bike om forenzen uit de auto en op de fiets te krijgen.

Daarnaast is er tegenwoordig zoveel aanbod, keuze en prijsopties in e-bikes, dat dit ook geen reden hoeft te zijn om er vanaf te zien. Je kunt zelfs een e-bike leasen als je wilt.

Gezondheidstips en -voordelen voor e-bike gebruikers

  • Het rijden op een e-bike is ALTIJD beter voor je gezondheid dan het besturen van een auto, scooter of brommer waar je vrijwel niks hoeft te doen.
  • Ook op een e-bike stimuleer je spiergroei en zorg je voor een betere doorbloeding, zelfs met veel trapondersteuning. Ook je rustmetabolisme verhoog je.
  • Op een e-bike kan je zelf het niveau van trapondersteuning bepalen. Kies voor een lage trapondersteuning, of zet deze zelfs uit, als je jezelf uit wilt dagen en een goede workout wilt!
  • Ook als je blessures hebt, zoals gewrichtspijn kan een e-bike een uitkomst zijn. Door de ondersteuning heb je minder pijn en je kunt zelfs (weer) heuvels op zonder hoge hartslag of angst voor pijn.
  • Laten we de geestelijke gezondheid niet vergeten. Lichaamsbeweging is al uitstekend voor de geestelijke gezondheid, met effecten als het verminderen van angst en het vergroten van het gevoel van eigenwaarde. E-bikes gaan nog een stap verder door naast door inspanning geïnduceerde endorfines een bevredigende ervaring te bieden.
  • Een fietstochtje brengt je de frisse lucht in. U kunt genieten van de zon op uw gezicht, uw nieuwsgierigheid bevredigen door nieuwe routes te nemen en prachtige en inspirerende gebieden van uw gemeenschap ontdekken.
  • Elektrisch fietsen kan ook een mooie sociale activiteit zijn. Spreek af met wat vrienden en ga samen op ontdekkingstocht.
  • Als we kijken naar de voordelen van het rijden op elektrische fietsen, is mentaal welzijn enorm. Regelmatige ritten kunnen stress verminderen en de slaap, productiviteit, stemming, creativiteit en focus verbeteren.
  • Bovenal kun je langere tochten maken. Het is heel moeilijk om je te vervelen op een elektrische fiets. Veel e-bikes hebben een actieradius van zo’n 25 tot 80km (afhankelijk ook van de omstandigheden) op een volledige lading. Met dat soort afstanden kun je nieuwe routes ontdekken, je horizon verbreden en je ritten interessant houden.

Het grootste gezondheidsvoordeel van een e-bike is dat je hem ook daadwerkelijk gaat gebruiken! Los van fietsen zijn er ook andere natuurlijke middelen om bijvoorbeeld je bloeddruk en/of cholesterol te verlagen.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x