Is fruit een dikmaker?

Niet fruit zelf is een dikmaker, maar waarschijnlijk de fructose die erin zit.

Fructose

Fructose, ook wel druivesuiker genoemd, is een suiker die van nature voorkomt in onder andere fruit. In onze huidige voeding wordt veel fructose toegevoegd om producten zoeter te maken. Het is tevens goedkoop en verlengt de houdbaarheidsdatum. Het wordt vooral toegevoegd aan koekjes, frisdranken en fast food. Een sterke bron van fructose is maissiroop (ofwel high corn sirop).

Volgens onderzoekers van het tijdschrift New Scientist is fructose mogelijk (deels) verantwoordelijk voor de overgewicht epidemie die momenteel over de Westerse wereld raast.

Het onderzoek

De onderzoekers gaven 33 proefpersonen met matig overgewicht 14 dagen lang voedsel bestaande uit 30% vet, 55% complexe koolhydraten (zoals volkorenbrood en zilvervlies rijst) en 15% eiwitten. In de 10 weken daarna kregen ze een dieet waarbij een kwart van de energie uit fructose of glucose kwam. Beide groepen kwamen in die periode zo’n 1,5 kg bij.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Vervolgens keken de onderzoekers waar het toegenomen gewicht precies was gaan zitten. Bij de groep die fructose kreeg bleek dit vooral te zitten in meer buikvet, ook had deze groep een hoger cholesterol dan de glucose-groep. Meer buikvet is ongunstig, omdat het je vitale organen omringt en de kans op diabetes en hart en vaatziekten verhoogd.

Fruit mijden dan?

Volgens de onderzoekers is het niet nodig fruit te mijden omdat het in zo’n kleine dosis aanwezig is dat de gezondheidsvoordelen veel zwaarder wegen dan de nadelen. Daarnaast maakt het ook uit of je het fruit in zijn geheel eet, of perst. Bij het laatste krijg je veel meer fructose binnen. Je perst immers niet 1 sinaasappel, maar toch al snel 3 a 4 voor een glas sap. Ook is het beter uit te kijken met gezoete voeding zoals frisdranken en fast food.

Health Alert

Wilt u meteen op de hoogte worden gebracht bij publicatie van nieuwe gezondheids artikelen? Schrijf u dan in voor de Health Alert.

 

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply