Selecteer een pagina

Veel mensen kampen met gezondheidsrisico’s omdat ze gewoon te weinig slapen. Voldoende slaap is ook essentieel om overdag goed te kunnen presteren en alert te blijven. In dit artikel besteden we aandacht aan slaap. We bespreken met jou wat de risico’s zijn voor je gezondheid wanneer je een chronisch slaaptekort opbouwt, hoeveel slaap een mens gemiddeld nodig heeft, wat je kan doen om uitgerust wakker te worden en wat de voordelen zijn wanneer je voldoende slaapuren maakt.

Risico’s van chronisch slaaptekort

Als je een chronisch tekort hebt aan slaap, dan loop je bepaalde gezondheidrisico’s zoals hartziekten, diabetes en overgewicht. Te weinig nachtrust kan namelijk leiden tot een verstoorde insulineaanmaak. Overgewicht is een logisch gevolg van slaaptekort. Niet alleen heb je overdag meer eetlust, met name de hormoonhuishouding raakt verstoord en dit kan tot gevolg hebben dat het lichaam koolhydraten en vetten opslaat die je normaal gesproken zou verbranden. Wat de hartziekten betreft als gevolg van slaaptekort: Je bloeddruk wordt verhoogd en het hart krijgt het zwaarder te verduren. De kans op een hartaanval is aanzienlijk. Tegenwoordig is het haast een trend dat men tot laat in de avond opblijft maar er in de ochtend wel weer vroeg uit moet. Volgens experts is dit een tikkende tijdbom voor de gezondheid van veel Europeanen. Voorkom hartfalen, een beroerte of een hartaanval en bouw geen chronisch slaaptekort op!

Hoeveel slaap heb je nodig?

Het verschilt nogal per leeftijd of levensfase hoeveel slaap een mens gemiddeld nodig heeft. We gaan er in dit geval vanuit dat jij een jongvolwassene of volwassene bent. In dat geval heb je minimaal 7 uur slaap nodig per nacht maar het liefst 8 uur per nacht. Je merkt zelf wel wanneer 7 uur voor jou te weinig is of voldoende. Mensen die veel sporten of zware arbeid verrichten, hebben doorgaans meer slaap nodig dan gemiddeld. Een topsporter bijvoorbeeld heeft aan 8 uur slaap per nacht niet voldoende en vaak moeten topsporters ook na intensieve trainingen de nodige rust pakken.

Hoe wordt je uitgerust wakker?

Als je slaapt doorloop je diverse cycli. Des te vaker je deze cycli doorloopt, des te uitgeruster wordt je in de ochtend wakker. Of te wel: Des te meer uren je slaapt, des te uitgeruster jij je in de ochtend voelt. Daarnaast is het belangrijk dat je slaapkamer donker is en je voorkomt dat je hinderlijke geluiden hoort. Gebruik eventueel oordopjes indien dit niet mogelijk is. Belangrijk is ook de temperatuur in je slaapkamer. 16 tot 17 graden is ideaal. Wanneer je gespannen bent of gestrest, dan zal je moeilijk in slaap kunnen vallen. Pieker je vaak voor het slapengaan? Schrijf dan de dingen op waarmee je zit en beloof jezelf er de volgende ochtend weer naar te kijken. Het blauwe licht dat van beeldschermen komt (ook smartphones en tablets) werkt niet bepaald slaapopwekkend. Je lichaam denkt dat het nog dag is en daarom wordt je minder gauw slaperig. Gebruik daarom minimaal een uur voor het slapengaan geen computer, televisie, smartphone of tablet meer maar lees bijvoorbeeld een boek, of ga een eindje wandelen.

Het voordeel van voldoende slaap

Wanneer je voldoende slaapt dan zal je dit gaan merken aan je uiterlijk. Je huidcellen kunnen namelijk veel beter herstellen en je lichaam heeft voldoende tijd gehad om giftige stoffen te neutraliseren. Je gaat er jeugdiger uitzien. Daarnaast neemt voldoende slaap eventuele stress en spanningen weg, waardoor je een beter humeur krijgt. In je slaap pakt je lichaam overigens infecties en schadelijke bacteriën aan. Dit proces wordt verbeterd naarmate je langer slaapt.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x