Goede vetten… slechte vetten

Verzadigde vetten, onverzadigde vetten, dierlijke vetten, plantaardige vetten, gezonde vetten, ongezonde vetten: Een normaal mens raakt al snel de draad kwijt in de wirwar van al die soorten vetten. Welke vetten kun je nou wél eten als je af wilt vallen en welke kun je beter mijden? En welke vetten zitten in welke producten?

Met dit artikel hopen we je op een overzichtelijke manier een beetje wegwijs te maken, zodat je zelf de juiste keuzes kunt maken.

Plantaardige en dierlijke vetten

Van alle onderverdelingen die je kunt maken op het gebied van vetten, is dat tussen plantaardig en dierlijk het makkelijkst. De naam zegt het al; plantaardige vetten zijn afkomstig van gewassen; dierlijke vetten vind je in bijvoorbeeld vlees, zuivel en eieren.
Toch zit ook hier een addertje onder het gras waardoor het niet altijd even gemakkelijk is om te weten wat je eet. Dierlijke vetten zitten namelijk in tal van producten verwerkt waar je ze misschien niet meteen zou verwachten en bovendien worden dierlijke en plantaardige vetten vaak beide toegepast in één product.




Over het algemeen zijn dierlijke vetten op kamertemperatuur meestal vast van vorm. ( Bedenk maar hoe de jus in de pan stolt, als je deze even op het aanrecht laat staan, of hoe er op de bouillon een laagje hard vet komt als deze afkoelt.) Plantaardige vetten zijn op kamertemperatuur zachter omdat ze een lager smeltpunt hebben; vaak zijn ze dan vloeibaar ( Denk aan olijfolie bijvoorbeeld.)
Een ander belangrijk verschil is dat plantaardige vetten hoofdzakelijk onverzadigde vetten zijn (met uitzondering van bijvoorbeeld kokosolie en cacao) en dat dierlijke vetten voor een groot deel uit verzadigd vet of cholesterol bestaan (met uitzondering van vis). Over dit onderscheid lees je meer hieronder.

Onverzadigde en verzadigde vetten

Over onverzadigde en verzadigde vetten hoor je erg veel; je kunt geen reclame voor margarine meer zien of geen dieetboek meer lezen, of deze termen komen voorbij. Daarbij is de boodschap meestal dat verzadigde vetten slecht zijn en onverzadigde vetten goed zijn. Dat wordt zelfs zo door het Voedingscentrum voorgeschreven!
Dit is echter veel te kort door de bocht. In de praktijk is er eigenlijk altijd sprake van een mengsel van beide vetten en bovendien hebben we ook de verzadigde vetten absoluut nodig; ze volledig schrappen uit je dieet is dus niet alleen onmogelijk; het zou ook erg onverstandig zijn.

In het kort:

Onverzadigde vetten zijn noodzakelijk voor de celbouw in ons lichaam, voor een gezond cholesterolgehalte en bij tal van andere lichaamsfuncties. Je vindt deze vetten vooral in plantaardige olie, groentes (bijv. avocado), vis en noten. Alle ‘omega’ vetzuren waar je tegenwoordig zoveel over hoort, behoren tot de onverzadigde vetten.
Ondanks alle goede eigenschappen doe je er goed aan niet al te veel onverzadigde vetten te eten: per gram levert vet maar liefst 9 kilocalorieën en alles wat je niet verbruikt, wordt nou eenmaal opgeslagen.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Verzadigde vetten zijn noodzakelijk voor onder andere een goede werking van je hersenen, hart en darmen. Een teveel aan producten die rijk zijn aan verzadigde vetten kan echter leiden tot een verhoogd cholesterol, gewichtstoename en alle bijbehorende aandoeningen. Deze negatieve gevolgen worden overigens steeds vaker toegeschreven aan de zogenaamde ‘transvetten’. Over deze vetten lees je hieronder meer.

Cholesterol

Cholesterol is een vet dat je lichaam voor een groot deel zelf produceert uit vetten dat het via de voeding binnenkrijgt. Voor een klein deel kan het rechtstreeks uit de voeding opgenomen worden.
Eigeel, roomboter, leverworst en schelpdieren bevatten doorgaans veel cholesterol. Je hoeft deze producten echter niet geheel te mijden; je lichaam produceert vooral cholesterol uit verzadigde vetten en transvetten. Bovendien heb je cholesterol nodig als bouwstof voor cellen en om bijvoorbeeld vitamine D aan te maken.

Transvetten

Transvetten zijn grotere boosdoeners dan verzadigde vetten of cholesterol. Ze worden door het lichaam amper verwerkt en worden doorgaans alleen opgeslagen. Je vindt ze bijvoorbeeld in producten met gehard plantaardig vet ( even op de verpakking kijken onder ‘ingrediënten’), chips, koekjes en hard frituurvet. Waar je kunt, moet je ze mijden. In tegenstelling tot de andere vetten valt er weinig goeds over te melden.

Gezonde en ongezonde vetten

Het is dus nog niet zo makkelijk om vast te stellen welke vetten je nu precies wél en welke je juist niet moet eten. Reclames voor producten die rijk zijn aan omega vetten laten je maar al te graag geloven dat je er niet genoeg van kunt eten.
De werkelijkheid is dat we eigenlijk vaak al meer dan genoeg vet binnenkrijgen. Een teveel aan transvetten is een groter probleem.
Om je toch wat nuttige, praktische richtlijnen te geven:
– Kijk uit met transvetten en matig dus met koekjes, chips en geharde plantaardige vetten. (Wen je aan toch even te lezen wat er in producten verwerkt is voordat je ze koopt.)
– Eet regelmatig vis en groenten die rijk zijn aan onverzadigde vetten, zoals avocado
– Laat je niet gek maken door alle reclames en gesponsorde televisie-programma’s. Als je meer informatie wil, ga dan daarnaar op zoek bij onafhankelijke bronnen (lees: partijen die je niets willen verkopen!).

Training en voedingsschema’s voor afvallen

Wilt u echt werk maken van afvallen en vetverbranding, dan is alleen letten op goede en slechte vetten niet genoeg. Het beste kunt u een goed training- en voedingsschema volgen. Voor het meeste resultaat altijd beiden combineren! Voor een persoonlijk gecombineerd schema op maat betaalt u al gauw 150 euro, gelukkig bestaan er ook uitstekende kant-en-klaar schema’s die voor de meeste mensen zeer goede resultaten geven voor een fractie van deze prijs. Gezondbezig heeft een aantal schema’s gevonden, gedownload en met succes getest! Klik op de link hieronder voor meer info:

Gecombineerde training- en voedingsschema’s voor afvallen en vetverbranding

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Comments (2)

  1. R. Van der Elst 8 februari 2015
    • Chris 25 februari 2015

Leave a Reply