Gezond afvallen begint met een gezond ontbijt

Ondanks het feit dat iedereen weet dat ontbijten gezond is, zijn er heel veel mensen die de eerste maaltijd overslaan. Spijtig, maar het is zo. Sommige mensen kunnen in de ochtend moeilijk iets doorslikken op water of koffie na. Laat ons toch even bekijken waarom ontbijten nu zo belangrijk is.

Je ontbijt geeft je energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in staat om te presteren en grijpt minder snel naar zoete of hartige snacks. Mensen die niet of nauwelijks ontbijten krijgen in de loop van de voormiddag last van futloosheid en concentratiestoornissen.

Metabolisme boost

Als je niet ontbijt, dan komen er gedurende een lange tijd geen voedingsstoffen in je lichaam (reken maar eens: jouw laatste maaltijd van de dag, een nacht slapen en dan wachten tot het middageten, … dat is een lange periode). Het gevolg: je verbrandt energie op een lager tempo. Hou er dus zeker een evenwichtig schema op na: eet zoveel mogelijk op vaste tijdstippen en sla het ontbijt niet af.

Val je sneller af door niet te ontbijten?

Afvallen door ontbijt over te slaan? Dat is een foute instelling. Als je je ontbijt overslaat, dan zal je meer eten tijdens de andere maaltijden. Door de grotere toename aan deze voedingsstoffen, zullen deze door je tragere metabolisme niet kunnen verwerkt worden door je lichaam en opgeslaan worden als … lichaamsvet.

Enkele feiten over ontbijten

  • Het eten van een gezond ontbijt dat granen en vezels bevat, bleek in een wetenschappelijke studie de kans op type 2 diabetes en hartziekten flink te verkleinen.
  • Onderzoekers van de Louisiana State University hebben een onderzoek uitgevoerd waarbij werd aangetoond dat vrouwen die te kampen hebben met overgewicht er goed aan doen om dagelijks een ontbijt te consumeren van 2 eieren.

Professor Nikhil V. Dhurandhar onderzocht een groep vrouwen die dit minimaal 5 dagen per week gedurende 8 weken lang deden als onderdeel van hun laag-vetgehalte dieet. Conclusie:

  • De vrouwen vielen 65% meer af.
  • Ze hadden 83% meer vermindering van het middel/buik vet.
  • Ze voelden zich beter en hadden meer energie dat de andere onderzochten vrouwen die elke dag een bagel met hetzelfde aantal calorieën als ontbijt namen.

bron: earthtimes.org

Wat is een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijt is een vezelrijk ontbijt, dat niet teveel calorieën bevat, maar wel eiwitrijk is. Brood past prima in een gezond ontbijtje. Waarom brood? Brood is een bron van vitamines (B1 en B6) en belangrijk voor de seleen-, zink- en foliumzuurvoorziening. Daarnaast bevat brood weinig vet. Brood behoort tot de basisvoedingsmiddelen. Belangrijk is natuurlijk dat dit in je leefstijl komt. Een gezond, caloriearm (maar vullend) ontbijt kan jou heel goed helpen om af te vallen. Als afvallen niet jouw doel is, hou dan zeker in gedachten dat het ontbijt jou de nodige energie geeft om de dag goed te beginnen.

Onderstaand voorbeelden van een gezond, eiwit- en vezelrijk ontbijt:

Ontbijt 1

  • Volkorenbrood of volkorencrackers belegd met ei of vleeswaar
  • Een stuk fruit
  • Een glas (karne)melk
  • Een kop koffie of thee

Ontbijt 2

  • Yoghurt met magere kwark, muesli, brinta, noten of havermout
  • Vers geperste sinaasappelsap of ander vers sap
  • Een kop koffie of thee

Tips voor ontbijt

Boterhammen

Twee boterhammen met margarine (of halvarine: kunstboter met een vetgehalte van ongeveer 40 procent) volstaan om te ontbijten. Neem bij voorkeur volkoren of bruin brood. Je kan deze beleggen met light-kaas, kipfilet, kalkoenfilet of confituur. Het “volkoren” in brood betekent dat de granen niet bewerkt zijn en daardoor nog alle essentiële voedingsstoffen en vezels bevatten. Dit is belangrijk voor een goede stofwisseling, spijsvertering en stoelgang.

Rozijnenbrood

Rozijnenbrood bevat iets meer energie dan gewoon brood. Rozijnenbrood besmeerd met boter kun je eten zonder extra beleg. Op die manier geven bijvoorbeeld twee sneetjes rozijnenbrood je eenzelfde hoeveelheid calorieën als twee sneden brood met beleg.
Margarine is een ideale bron van energie in de vorm van gezonde plantaardige vetten. Een boterham met plantaardige vetten levert meer voedingsstoffen op dan een kom ontbijtgranen. Een boterham is daarom ideaal als ontbijt.

Geroosterd brood

Geroosterd brood is ook ideaal voor moeilijke ontbijters: van de geur alleen al zou je het water in de mond krijgen.

Vervang cornflakes door iets gezonder

Verkruimel een beschuit (volkoren), geroosterd volkoren brood, cracker, craquotte of rijstwafel door magere yoghurt of melk. Voeg eventueel een eetlepel honing of appelstroop door het ontbijt om een zoetere smaak te bekomen. Meng eventueel ook nog wat stukjes fruit door het geheel. Sap van fruit uit blik zijn ook mogelijk, maar gebruik dan niet deze op siroop om het aantal suikers te beperken.

Yoghurt

Yoghurt is ideaal omdat het eiwitten en calcium bevat. Je kan daar tegelijkertijd ook wat muesli bij nemen en enkele stukjes vers fruit.

Smoothies

Door tal van producten in een blender te mixen verkrijg je een drinkbaar ontbijt. Heel erg aan te raden voor mensen die het moeilijk hebben om in de ochtend iets door de keel te krijgen.

Kwark

Kwark bevat eiwitten en kan (eventueel vermengd met stukjes fruit) ook als dessert fungeren. Omdat (magere) kwark een relatief laag caloriegehalte heeft, past het ook in een caloriearm dieet.

Fruit als ontbijt

Fruit met wat zuivel is prima om de dag mee te beginnen:
• (Water)meloen
• Banaan
• Kiwi
• Rode bessen en frambozen
• Peer
• Appel
• Ananas
• Aardbeien
• Mandarijnen
• …
Het zijn allemaal goede opties.

Drinken bij het ontbijt

Je lichaam verliest ‘s nachts veel water, het is dan ook logisch dat dit in de ochtend op peil moet gebracht worden. De meest ideale dranken bij het ontbijt zijn water (toch een 2-tal glazen), halfvolle melk, thee, fruitsap en karnemelk.

Ontbijt recepten

Enkele tips om je te overtuigen toch een ontbijt te nuttigen:
• Ontbijttosti
• Komkommersandwich met kalfsleverworst
• Mueslibol met kaas en appel
• Bananencroissant als ontbijt

Krijg je al het water in de mond?

Ontbijten hoort er eigenlijk gewoon bij..

Het is algemeen bekend dat een ontbijt zeer belangrijk is, maar niet iedereen weet wat de gevolgen zijn van niet ontbijten. Een graanproduct hoort bij een goed en gezond ontbijt. Brood is daar een belangrijk voorbeeld van.

Bronnen
www.nationaleontbijtkrant.nl

By | 2018-04-16T11:23:41+00:00 16 april 2018|Algemene gezondheid, Gezond afvallen|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com