Gebruik de kracht van melatonine voor betere slaap en anti-aging

Melatonine is ons slaaphormoon. Zodra de nacht nadert produceert een kleine klier  in onze hersenen (de epifyse) melatonine. Het maakt ons slaperig en bereidt ons voor op de nachtrust.

Melatonine is een zeer sterke antioxidant

Er is al veel onderzoek gedaan naar de positieve effecten van melatonine. Volgens professor Russel Reiter van de University of Texas (San Antonio) is melatonine een van de meest krachtige anti-oxidanten die we kennen. Dat is mooi want anti-oxidanten neutraliseren de schadelijke stoffen in het bloed (vrije radicalen) waar we continue aan blootgesteld worden, door zowel externe als interne processen.

Anderen stellen zelfs dat melatonine de sterkste anti-oxidant is die tot op heden bekend is. Het melanine molecuul is namelijk klein en kan zonder veel problemen de bloedhersenbarriere passeren. Hierdoor kan melatonine in principe elke cel in het lichaam bereiken. Dit is met name van belang voor zenuwcellen, melatonine beschermt deze als een van de weinigen tegen ziektes/ veroudering.

Melatonine gaat veroudering tegen

Volgens gangbare theorieen wordt veroudering ook (deels) veroorzaakt door vrije radicalen. Het moge nu duidelijk zijn dat melatonine hierdoor een sterk wapen is tegen veroudering.  Wetenschappers zoals Pierpaoli en Maestroni hebben de anti-verouderings eigenschappen van melatonine onderzocht bij muizen. Ze gaven deze beestjes orale melatonine en verouderingsverschijnselen werden hierdoor uitgesteld, de levensduur nam toe met gemiddeld 25%. Andere experimenten toonden aan dat melatonine zelfs in zekere zin bescherming biedt na radioactieve bestraling.

Volgens de Life Extension Foundation is melatonine zelfs het meest effectieve middel om veroudering tegen te gaan. Er zijn vele studies te vinden op deze website die beschrijven hoe melatonine vele ouderdom gerelateerde aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, Parkinson, osteoporose en Alzheimer helpt voorkomen of (deels) geneest.

Melatonine stimuleert ‘vriesslaap’

Als iemand ligt te slapen is zijn of haar lichaamstemperatuur iets lager dan normaal. Men noemt dit ook wel de ‘vriesslaap’. Men neemt aan dat men in deze staat sneller herstelt. Probleem is echter dat ouderen problemen hebben met het reguleren van de lichaamstemperatuur tijdens hun slaap. Het blijkt dat melanonine suppletie deze ouderen helpt de ‘vriesslaap’te bevorderen. Dit zou een van de mechanismen kunnen zijn waardoor melatonine ouderom tegen gaat.

Natuurlijke manieren om melanine productie te verhogen

Slaap in het donker

Probeer in een zo donker mogelijke ruimte te slapen, zelfs zeer kleine hoeveelheden licht verminderen ‘s nachts de melanonine productie (volgens professor Russel Reiter).

Overdag veel licht

Overdag is het juist belangrijk zo min mogelijk melatonine in je bloed te hebben. Teveel melatonine houdt je namelijk suf en futloos. Daarnaast maakt de epifyse voor het slapen gaan extra veel melatonine aan als er weinig in het bloed zit.

Eet frambozen


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Melatonine zit ook in bescheiden hoeveelheden in bepaalde plantaardige voedingsmiddelen. Vooral in frambozen en kersen. Uit onderzoek is gebleken dat als je ‘s avonds melatonine in kleine hoeveelheden binnenkrijgt, je epifyse er grotere hoeveelheden van aanmaakt. Een schaaltje frambozen of kersen vlak voordat je naar bed gaat helpt je makkelijker in slaap te vallen en meer melatonine aan te maken gedurende je slaap.

Overigens is het ook gezond om overdag producten te eten waar melatonine in zit. Het is een sterke anti-oxidant en helpt bij het onschadelijk maken van vrije radicalen.

Voedingsmiddel

Melatonine (nanogram/gram)

Frambozen

387

Amandelen

39

Zonnebloempitten

29

Kersen

15

Vlaszaad

12

Aardbeien

11

Maanzaad

6

Walnoten

4

Tomaten

1

 (Bron: Agriculture and Agri-Food Canada, 2011)

Regelmatige leefstijl

Mensen met een regelmatige leefstijl slapen veel beter en makkelijker dan mensen die dit niet hebben. Uit onderzoek is gebleken dat je aanmaak van melatonine hoger is als je elke keer rond dezelfde tijd gaat slapen. Zo zie je bij lang gedetineerden (met een heel regelmatig leven) dat ze statistisch langer leven dan wanneer ze op vrije voeten zouden zijn.

Neem de juiste melatonine dosis

Ergens zou je verwachten dat als je melatonine suppleert in grote hoeveelheden, de positieve effecten dan ook toenemen. Niets is minder waar, uit onderzoek is zelfs gebleken dat laag gedoseerde melatonine supplementen beter werken dan hoog gedoseerde. Dit zegt professor David Blask van de Tulane University. Verder stelt hij dat als je telang, teveel melatonine inneemt, je lichaam hier ongevoelig voor wordt. Je valt dan steeds moeilijker in slaap.

Volgens professor Richard Wurtman van MIT (de ontdekker van het slaapbevorderende effect van melatonine) worden de beste resultaten geboekt bij de inname van een dosis van 0,3mg vlak voor het slapen.

Goed en goedkoop melatonine bestellen

De beste melatonine van 0,3mg die wij van Gezondbezig konden vinden is de Melatonine van Bonusan, de goedkoopste aanbieder bleek Krachtshop (geen verzendkosten).

Melatonine van Bonusan bestellen

 

 

 

Health Alert

Wilt u meteen op de hoogte worden gebracht bij publicatie van nieuwe gezondheids artikelen? Schrijf u dan in voor de Health Alert.


Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Comments (6)

  1. Annelies 20 juli 2012
    • Chris 20 juli 2012
  2. de jong 22 mei 2013
  3. helmy kohlen 22 oktober 2014
    • helmy kohlen 22 oktober 2014

Leave a Reply