Gebruik de kracht van melatonine voor betere slaap en anti-aging

Melatonine is ons slaaphormoon. Zodra de nacht nadert produceert een kleine klier  in onze hersenen (de epifyse) melatonine. Het maakt ons slaperig en bereidt ons voor op de nachtrust.

Melatonine is een zeer sterke antioxidant

Er is al veel onderzoek gedaan naar de positieve effecten van melatonine. Volgens professor Russel Reiter van de University of Texas (San Antonio) is melatonine een van de meest krachtige anti-oxidanten die we kennen. Dat is mooi want anti-oxidanten neutraliseren de schadelijke stoffen in het bloed (vrije radicalen) waar we continue aan blootgesteld worden, door zowel externe als interne processen.

Anderen stellen zelfs dat melatonine de sterkste anti-oxidant is die tot op heden bekend is. Het melanine molecuul is namelijk klein en kan zonder veel problemen de bloedhersenbarriere passeren. Hierdoor kan melatonine in principe elke cel in het lichaam bereiken. Dit is met name van belang voor zenuwcellen, melatonine beschermt deze als een van de weinigen tegen ziektes/ veroudering.

Melatonine gaat veroudering tegen

Volgens gangbare theorieen wordt veroudering ook (deels) veroorzaakt door vrije radicalen. Het moge nu duidelijk zijn dat melatonine hierdoor een sterk wapen is tegen veroudering.  Wetenschappers zoals Pierpaoli en Maestroni hebben de anti-verouderings eigenschappen van melatonine onderzocht bij muizen. Ze gaven deze beestjes orale melatonine en verouderingsverschijnselen werden hierdoor uitgesteld, de levensduur nam toe met gemiddeld 25%. Andere experimenten toonden aan dat melatonine zelfs in zekere zin bescherming biedt na radioactieve bestraling.

Volgens de Life Extension Foundation is melatonine zelfs het meest effectieve middel om veroudering tegen te gaan. Er zijn vele studies te vinden op deze website die beschrijven hoe melatonine vele ouderdom gerelateerde aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, Parkinson, osteoporose en Alzheimer helpt voorkomen of (deels) geneest.

Melatonine stimuleert ‘vriesslaap’

Als iemand ligt te slapen is zijn of haar lichaamstemperatuur iets lager dan normaal. Men noemt dit ook wel de ‘vriesslaap’. Men neemt aan dat men in deze staat sneller herstelt. Probleem is echter dat ouderen problemen hebben met het reguleren van de lichaamstemperatuur tijdens hun slaap. Het blijkt dat melanonine suppletie deze ouderen helpt de ‘vriesslaap’te bevorderen. Dit zou een van de mechanismen kunnen zijn waardoor melatonine ouderom tegen gaat.

Natuurlijke manieren om melanine productie te verhogen

Slaap in het donker

Probeer in een zo donker mogelijke ruimte te slapen, zelfs zeer kleine hoeveelheden licht verminderen ‘s nachts de melanonine productie (volgens professor Russel Reiter).

Overdag veel licht

Overdag is het juist belangrijk zo min mogelijk melatonine in je bloed te hebben. Teveel melatonine houdt je namelijk suf en futloos. Daarnaast maakt de epifyse voor het slapen gaan extra veel melatonine aan als er weinig in het bloed zit.

Eet frambozen

[thrive_leads id='3269']

Melatonine zit ook in bescheiden hoeveelheden in bepaalde plantaardige voedingsmiddelen. Vooral in frambozen en kersen. Uit onderzoek is gebleken dat als je ‘s avonds melatonine in kleine hoeveelheden binnenkrijgt, je epifyse er grotere hoeveelheden van aanmaakt. Een schaaltje frambozen of kersen vlak voordat je naar bed gaat helpt je makkelijker in slaap te vallen en meer melatonine aan te maken gedurende je slaap.

Overigens is het ook gezond om overdag producten te eten waar melatonine in zit. Het is een sterke anti-oxidant en helpt bij het onschadelijk maken van vrije radicalen.

Voedingsmiddel

Melatonine (nanogram/gram)

Frambozen

387

Amandelen

39

Zonnebloempitten

29

Kersen

15

Vlaszaad

12

Aardbeien

11

Maanzaad

6

Walnoten

4

Tomaten

1

 (Bron: Agriculture and Agri-Food Canada, 2011)

Regelmatige leefstijl

Mensen met een regelmatige leefstijl slapen veel beter en makkelijker dan mensen die dit niet hebben. Uit onderzoek is gebleken dat je aanmaak van melatonine hoger is als je elke keer rond dezelfde tijd gaat slapen. Zo zie je bij lang gedetineerden (met een heel regelmatig leven) dat ze statistisch langer leven dan wanneer ze op vrije voeten zouden zijn.

Neem de juiste melatonine dosis

Ergens zou je verwachten dat als je melatonine suppleert in grote hoeveelheden, de positieve effecten dan ook toenemen. Niets is minder waar, uit onderzoek is zelfs gebleken dat laag gedoseerde melatonine supplementen beter werken dan hoog gedoseerde. Dit zegt professor David Blask van de Tulane University. Verder stelt hij dat als je telang, teveel melatonine inneemt, je lichaam hier ongevoelig voor wordt. Je valt dan steeds moeilijker in slaap.

Volgens professor Richard Wurtman van MIT (de ontdekker van het slaapbevorderende effect van melatonine) worden de beste resultaten geboekt bij de inname van een dosis van 0,3mg vlak voor het slapen.

Goed en goedkoop melatonine bestellen

De beste melatonine van 0,3mg die wij van Gezondbezig konden vinden is de Melatonine van Bonusan, de goedkoopste aanbieder bleek Krachtshop (geen verzendkosten).

Melatonine van Bonusan bestellen

 

 

 

Health Alert

Wilt u meteen op de hoogte worden gebracht bij publicatie van nieuwe gezondheids artikelen? Schrijf u dan in voor de Health Alert.


Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen
By | 2017-12-23T12:26:20+00:00 30 november 2011|Anti veroudering|7 Comments

7 Comments

  1. Annelies 20 juli 2012 at 12:52 - Reply

    Beste,

    Ik begrijp iets niet. In het artikel ‘gebruik de kracht van melatonine voor betere slaap en anti-aging’ wordt volgens Professor Wurtman beweerd dat de beste resultaten worden behaald met een dosering van 0.3 mg. Daaronder wordt de mogelijkheid geboden melatonine te bestellen van 3.0 mg…. kunt u mij dit uitleggen?

    met vriendelijke groet,

    Annelies van den Brink
    06-83646876

    • Chris 20 juli 2012 at 16:20 - Reply

      Beste Annelies,

      Dank voor uw bericht. Wat in het artikel staat klopt, een lage dosering van 0,3 mg werkt het beste. Helaas denken veel commerciele partijen dat meer, ook beter verkoopt, daarom doen ze aan overdosering. Het gevonden melatonine supplement wat hier wordt weergegeven, komt nog het dichts in de buurt van de 0,3mg. Wat veel mensen overigens doen, die verdelen elke pil in grofweg 10 delen, dan heb je ook 0,3mg (alhoewel natuurlijk minder accuraat).

      Hier leest u het volledige artikel: http://web.mit.edu/newsoffice/2005/melatonin.html

      Mocht u zelf een lager gedoseerd melatonine middel vinden, dan horen wij van Gezondbezig het graag en zullen die hier posten!

      Mvg,
      Team Gezondbezig

  2. de jong 22 mei 2013 at 22:46 - Reply

    Frambozen, goed idee, maar vaak zijn die snel minder goed, dus je moet je snel eten, dan is het lastig om 5 bakjes te halen voor de hele week, dag 3 hadden ze al op moeten zijn.

    Bananen zijn ook goed… melatonine. Die houd je langer goed.

    • Else 31 juli 2013 at 20:07 - Reply

      Frambozen invriezen..

  3. helmy kohlen 22 oktober 2014 at 10:53 - Reply

    In tekst staat het beste een kleine dosering. 0.1 mg maar de dosering van bovenstaande middel healt melatonine is 3mg. Hoe kan dit kloppen.

    • helmy kohlen 22 oktober 2014 at 10:56 - Reply

      Zag het antwoord hierboven al staan sorry voor de herhaalde vraagstelling

Leave A Comment

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com