In 2019 beoefende maar liefst 3.000.000 mensen de sport fitness, verdeeld over zo’n 2.000 sportscholen. De sport wordt daarmee nog elk jaar populairder. Het zou dus goed kunnen dat als jij dit leest, je op het punt staat om te beginnen met fitness, of dat je al even bezig bent. Om te zorgen dat je zoveel mogelijk uit je fitness avontuur haalt, geven wij je een aantal praktische tips in deze blog. Doe er je voordeel mee!

Kies je sportschool nauwkeurig uit

Nederland telt nogal wat sportscholen. Toch is vrijwel geen een sportschool hetzelfde. Sommige fitnessclubs bieden met name veel aan op het gebied van cardio en groepslessen, andere sportscholen richten zich meer op krachttraining. Het is daarom goed om van tevoren onderzoek te doen naar de mogelijkheden in jouw dorp of stad. Zoek je bijvoorbeeld een sportschool in Amsterdam? Dan heb je al keuze uit meer dan 60 sportscholen! Hieronder vind je vier punten waar je op kunt letten indien je nog een sportschool moet uitkiezen.

Bekijk de locatie

De eerste tip die wij je willen geven is om te kijken welke sportscholen er echt in de buurt zitten. Bij een sportschool waar je langer dan 20 minuten naar onderweg bent, is bij slecht weer vaak al snel een reden om niet te gaan. Tenzij je een auto tot je beschikking hebt, is 10 minuten fietsen eigenlijk de max, merken wij in de praktijk.

Bekijk het aanbod

Ga je voor cardio, krachttraining of toch liever voor groepslessen? Wij adviseren je om te bepalen wat je wil en wat je leuk vindt, voordat je lid wordt bij een sportschool. Kijk daarnaast ook eens naar de faciliteiten die een sportschool heeft. Kijk je naar een sportschool in Groningen en wil je bijvoorbeeld kunnen douchen, of gebruik maken van een sauna? Of is het voor jou een vereiste dat je eens per week onder de zonnebank kunt? Dan is het wel zo handig dat jouw toekomstige sportschool dit aanbiedt!

Bekijk reviews

Er zijn tegenwoordig steeds meer plekken waar je reviews kunt lezen over sportscholen. Denk aan Google, maar ook aan vergelijkwebsites als newgym. Ook vind je steeds vaker op de website van de sportschool zelf reviews. Niets mis mee, maar bedenk je dat deze misschien niet altijd zo objectief zijn als reviews bij een derde partij!

Boek een proefles

Wil je een sportschool echt leren kennen en kunnen ervaren? Boek dan een proefles. Vrijwel alle sportscholen bieden dit gratis, of tegen een kleine vergoeding aan. Zo kun je de sfeer proeven, ervaren wat voor andere mensen en er sporten en kennis maken met de groepslessen en apparatuur.

Wat voor abonnement kies je?

Lid worden bij een sportschool doe je door een abonnement af te sluiten. Hierbij is er vaak keuze, gebaseerd op hoe vaak je gaat, hoe lang je lid wordt en welke faciliteiten je gebruik van gaat maken.

Hoeveel maanden ga je lid worden?

Bij de meeste sporscholen kun je kiezen uit lidmaatschap van één maand, zes maanden, één jaar of twee jaar. Ook zijn er sportscholen waar je een dagpas of strippenkaart kunt afnemen, waardoor je wat flexibeler bent. De regel is vaak wel dat hoe langer je lid wordt, hoe voordeliger je uit bent!

Hoe vaak ga je sporten?

De prijs van een abonnement verschilt soms ook, afhankelijk van hoe vaak je wil gaan sporten. Kies je voor één keer per week, dan is dit natuurlijk goedkoper dan onbeperkt sporten. Daarnaast zijn er nog fitnessclubs die ook korting bieden als je in de daluren kom, of je belonen voor elke training die je komt doen door je daarvoor korting te geven.

Werk volgens een schema

Wanneer je een sportschool hebt gevonden waar je je prettig voelt, is het belangrijk dat je vervolgens met een goed plan te werk gaat. Vaak werken schema’s hier goed voor. Bij een schema kun je denken aan een fitnesschema, maar ook aan een voedingsschema.

Schema voor voeding

Bij een voedingsschema kun je denken aan verschillende schema’s. Allereerst is het goed te bepalen wat je doel is met fitness. Wil je afvallen, of juist aankomen? Of misschien geen van beiden, maar wil je enkel op gewicht blijven? Op basis van deze informatie is het raadzaam dat je contact opneemt met een voedingsexpert of diëtist. Vaak kan ook je sportschool je hier bij helpen.

Schema voor fitness

Wanneer je een voedingsschema hebt, is de tweede stap een trainingsschema. Ook het trainingsschema is afhankelijk van je doel: wil je sterken worden, gespierder worden, revalideren of een betere conditie opbouwen? Het zijn allemaal resultaten die je met fitness kunt bereiken, maar wel vereisen ze stuk voor stuk een andere, specifieke aanpak. Informeer bij je sportschool eens of ze je kunnen helpen met het samenstellen van een trainingsschema. Vaak zit dit bij je abonnement in, maar weet je er niets van!

Begeleiding

Wanneer je net begint met fitness, of juist naar een volgend niveau wil komen, kan het nemen van begeleiding in de vorm van personal training of online coaching uitkomst bieden.

Personal training

Vrijwel alle fitnessclubs in Nederland bieden personal training aan. Vaak is het mogelijk om enkele lessen, tot volledige trajecten te volgen. Het voordeel van personal training is dat er een hoge focus ligt op de uitvoering, maar ook de variatie in oefeningen. Ook al neem je maar twee of drie weken personal training, zal dit ervoor zorgen dat je daarna een stuk efficiënter en effectiever traint. Vraag wel of de personal trainer diploma’s heeft. Personal trainer is namelijk geen beschermd beroep in Nederland, en je wil natuurlijk wel geholpen worden door iemand die echt verstand heeft van zaken!

Online coaching

Een andere populaire vorm van begeleiding is online coaching. Op internet zijn diverse online coaches die je helpen met je voeding, training en je vragen kunnen beantwoorden. Tevens werken deze coaches als een stok achter de deur.

Ga met deze tips aan de slag en kickstart je fitnessavontuur!