Selecteer een pagina

Vrijen hoort voor zowel mannen als vrouwen lekker te zijn en vooral niet pijnlijk. 1
keer pijn hebben kan iedereen overkomen, bijvoorbeeld als je erg gespannen bent, maar
als je vrijwel altijd pijn hebt dan kan er meer aan de hand zijn. Circa 5% van de vrouwen
heeft last van een aandoening die dyspareunie heet.

Kort samengevat houdt die aandoening in dat je pijnklachten ervaart, vlak voor, tijdens of kort na de penetratie. Deze pijn kan scherp, branderig of stekend zijn, dat is vrij persoonlijk. We vertellen je
hier alles over deze aandoening en vertellen je ook hoe je bekkenbodemspieren kunnen bijdragen aan een oplossing.

De symptomen en oorzaken van dyspareunie

dyspareunie

Wat zijn nu de voornaamste symptomen van dyspareunie?

  • Als je last hebt van zogeheten diepe dyspareunie dan voel je pijn diep in je vagina
    als je gepenetreerd wordt.
  • Daarnaast kan pijn in de bekkenstreek en de onderrug ook voorkomen.
  • Bij sommige vrouwen is het zelfs al pijnlijk om de vagina aan te raken.
  • Als je naar de gynaecoloog of huisarts moet voor een inwendig onderzoek dan
    kan dat net zo goed gevoelig zijn.
  • Soms voelt je vagina erg droog aan – en is het moeilijk om je vagina vochtig te
    krijgen als je seks wilt hebben.

En waar wordt dyspareunie nu door veroorzaakt? Er kunnen tal van verschillende oorzaken zijn. Wij zetten er een aantal voor je op een rij. Er kan hierbij onderscheid gemaakt worden tussen fysieke en psychologische oorzaken.

  • Als het gaat om fysieke oorzaken dan kun je bijvoorbeeld denken aan een infectie,
    een litteken of een verwoning aan je vagina. Ook na lange tijd kan dit nog
    gevoeligheid veroorzaken. Ook de overgang kan leiden tot meer droogheid in je
    vagina, wat weer kan leiden tot klachten.
  • Als het gaat om psychologische oorzaken dan kun je denken aan de angst voor de
    pijn zelf, waardoor je verkrampt en je vagina nauwer wordt. Daardoor wordt de
    pijn juist weer erger. Andere oorzaken kunnen bijvoorbeeld het slikken van
    medicatie zijn – dat kan er voor zorgen dat je libido daalt en dat je minder nat
    wordt. Ook onzekerheid of je lichaam of je seksuele ervaring kunnen een oorzaak
    zijn.

Meer over de oorzaken van dyspareunie staat beschreven in dit artikel van De Paarse Keizerin.

Hoe kun je dyspareunie voorkomen en hoe helpen je bekkenbodemspieren daarbij?

dyspareunie

Bekkenbodemspieren kunnen een rol spelen van tal van klachten waaronder dyspareunie. Als je namelijk je bekkenbodemspieren erg aanspant dan kan dat klachten opleveren, waaronder tijdens de seks. We vertellen je hier iets meer over je bekkenbodemspieren en ook hoe je kunt leren om je bekkenbodemspieren te ontspannen en mogelijk klachten van dyspareunie kunt vermijden.

Bekkenbodemspieren hebben een unieke functie in je lichaam. Doorgaans hebben je bekkenbodemspieren een bepaalde basisspanning en kun je vrij moeiteloos de spieren licht aanspannen en ontspannen. Bij sommige mensen staat er echter vrijwel permanent te veel spanning op de bekkenbodemspieren. Dat kan onder andere zorgen voor klachten bij het vrijen. De volgende ontspanningsoefeningen kunnen misschien
verlichting bieden.

  • Allereerst is het van belang om een rustige plek in huis te vinden waar je echt
    kunt ontspannen. Dit kan bijvoorbeeld op je eigen bed zijn, of in bad. Zorg in
    ieder geval dat het een plek is waar je niet gestoord kunt worden. Zorg
    bijvoorbeeld ook dat je voorlopig niet naar het toilet hoeft.
  • We gaan nu 1 voor 1 al je spiergroepen aanspannen en weer ontspannen. Je
    begint onderaan je lichaam met bijvoorbeeld je rechterbeen. Dat span je aan en
    vervolgens ontspan je weer. Voel je het verschil? Vervolgens doe je hetzelfde met
    je linkerbeen. Zo ga je hele lichaam af. Dezelfde oefening pas je ook toe bij je
    bekkenbodemspieren.
  • Zo leer je hoe je je spieren kunt ontspannen en weer aanspannen. Als je deze
    oefening regelmatig doet dan kun je leren om je bekkenbodemspieren te
    ontspannen als je bijvoorbeeld seks wilt gaan hebben. Wie weet helpt dat tegen
    jouw pijnklachten!

dyspareunie

Nog veel meer bekkenbodem of ook wel kegel oefeningen staan beschreven in deze gids.

Check ook altijd even of je geen baarmoeder ontsteking heb.

We hopen dat we je adviezen mee hebben kunnen geven waardoor je je klachten
kunt verminderen.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x