De zin en onzin van calorieën tellen

Als je al vaker een dieet hebt gevolg dan ben je vast bekend met het fenomeen calorieën tellen. In dit artikel zullen we ingaan op de zin en onzin van calorieën tellen.

Waarom calorieën tellen?

Als je de laatste tijd wat bent aangekomen dan doe je er goed aan om eens je calorieën te gaan tellen.

Het voordeel van calorieën tellen is dat je je bewust wordt van het aantal calorieën welke verschillende voedingsmiddelen bevatten. Hierdoor kan je een inzicht verkrijgen in de rede waardoor je bent aangekomen. Misschien is het de frisdrank welke zorgt voor (onnodig) veel calorieën of misschien is het een tussendoortje welke calorierijker is dan je had kunnen vermoeden. Zo bevat ontbijtkoek bijvoorbeeld erg veel suiker en calorieën. Sommige merken ontbijtkoek bevatten maar liefst 40% suikers.

Als je wilt afvallen dan doe je dit door minder calorieën te gaan eten dan wat je lichaam nodig heeft. Wil je dit doen dan zal je natuurlijk eerst inzicht moeten hebben in het aantal calorieën welke je lichaam nodig heeft. De gemiddelde vrouw heeft 2.000kcal nodig en de gemiddelde man 2.500kcal per dag. Dit zijn natuurlijk gemiddelde en om te bepalen hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft zal je dit moeten berekenen.

Het aantal calorieën welke je nodig hebt zijn afhankelijk van je geslacht, je gewicht, je lengte en je leeftijd. Aan de hand van deze gegevens kan je met behulp van de Harris en Benedict formule je rustmetabolisme berekenen. Online kan je rekentools vinden om je rustmetabolisme aan de hand van deze formule berekenen.

Bovenop je rustmetabolisme zal er nog gerekend worden met een opslagfactor voor hoe actief je bent. Als je zwaar werk hebt dan verbrand je natuurlijk meer calorieën als iemand met een kantoorbaan.

Nu je weet hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft en hoeveel calorieën je dagelijks eet kan je bepalen of je niet teveel calorieën eet. Als je meer calorieën eet dan je nodig hebt dan zal je lichaam het overschot aan calorieën gaan opslaan als lichaamsvet. Als je minder calorieën eet dan wat je nodig hebt dan zal je lichaam vet gaan verbranden.

De onzin van calorieën tellen

Als je een gezond gewicht wilt hebben dan is niet alleen het aantal calorieën welke je eet belangrijk. Ook het soort calorieën zijn belangrijk. Het zou namelijk mogelijk zijn dat het je niet lukt om af te vallen terwijl je weldegelijk minder calorieën eet dan wat je lichaam nodig heeft.

Bloedsuikerspiegel stijgingIndien je veel suikerrijke en (geraffineerde) koolhydraatrijke voeding eet dan is het namelijk erg moeilijk om gewicht te verliezen. Ook als minder calorieën eet dan wat je nodig hebt. Dit omdat suiker en geraffineerde (snelle) koolhydraten de bloedsuikerspiegel ernstig verstoren. Als je suiker of snelle koolhydraten eet dan schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. Hierdoor zal je lichaam veel insuline moeten aanmaken zodat de glucose uit je bloed kan worden opgenomen. Als je lichaam veel insuline aanmaakt dan gaat het vet opslaan en vet vasthouden. Het wordt dan erg lastig om nog vet te kunnen verbranden.

Om dit te voorkomen zal je als je gaat afvallen erop moeten letten dat je bloedsuikerspiegel niet te veel schommelt. Dit doe je door zo min mogelijk suiker en snelle koolhydraten te eten. Snelle koolhydraten zijn koolhydraten welke snel worden omgezet in glucose en zijn te vinden in producten zoals brood, gebakken aardappelen, gefrituurde aardappelen, witte rijst, koek en gebak.

Als je gaat afvallen kan je beter langzame koolhydraten eten. Deze worden langzaam afgebroken tot suikers waardoor er een langdurige en gelijkmatige afgifte van glucose aan het bloed ontstaat. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel beter stabiel en zal je lichaam minder van het dik maak hormoon insuline aan hoeven te maken.

Langzame koolhydraten vindt je in zoete aardappelen, zilvervlies rijst, volkoren brood, volkoren pasta, groenten en havermout.

Niet alle calorieën zijn hetzelfde

Een calorie is natuurlijk gewoon een calorie; een bepaalde hoeveelheid energie. Niet iedere calorieën heeft echter hetzelfde effect op het lichaam. Calorieën verkregen uit eiwitten geven ons lichaam veel langer een verzadigingsgevoel als calorieën verkregen uit koolhydraten. Het kost ons lichaam meer energie om eiwitten te verteren dan koolhydraten. Hierdoor zitten we niet alleen langer vol maar verbranden we ook meer calorieën door het verteren van eiwitrijk voedsel.
Bovendien zal bij de vertering van eiwitten de bloedsuikerspiegel nauwelijks stijgen. Wat natuurlijk het voordeel heeft dat er geen insuline aangemaakt hoeft te worden.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo


Whey eiwit shakeDit verklaart ook de populariteit van koolhydraatarme diëten. Bij een koolhydraatarm dieet wordt een deel van de koolhydraten uit je dieet verwijderd en deels vervangen voor eiwitrijk voedsel. Het mag niet verwonderen dat whey eiwit shakes daarom zo populair zijn tegenwoordig. Deze bevatten de juiste hoogwaardige eiwitten gecombineerd met het enorme gemak van inname (gewoon een shakie). Eiwitten beschermen je spieren en helpen je dus met afvallen. In dit kader is er overigens wel verschil tussen verschillende soorten eiwit. Het beste dieet eiwit is Micellar caseïne omdat dit grote eiwitketens zijn die langzamer worden afgebroken en langer een vol gevoel geven.

En nu we het toch over de macronutriënten hebben. Vet voedsel kan geen kwaad als je aan het afvallen bent. Het is niet het vet waarvan je aankomt, het is het calorieënoverschot waarvan je aankomt. Zolang je minder calorieën eet dan je lichaam nodig heeft zal het lichaam het vet verbranden en niet opslaan. Als je vet eet dan moet je er natuurlijk wel opletten dat dit gezonde vetzuren zijn bijvoorbeeld afkomstig van olijfolie, vette vis of noten.

Uit een onderzoek van de Harvard universiteit kwam naar voren dat mensen die een koolhydraatarm dieet volgde meer afvielen dan mensen die een vetarm dieet volgde. En het bijzondere was dat de groep welke koolhydraatarm at zelfs 300kcal per dag meer at dan de vetarme groep. Wil je afvallen dan is je hormoon (insuline) huishouding dus belangrijker dan het aantal calorieën welke je eet.

Conclusie

Calorieën tellen is eigenlijk een beetje onzin indien je gezond eet. Als je je beperkt tot vers voedsel en veel verse groente eet dan krijg je vanzelf het signaal van je lichaam dat je genoeg hebt gegeten. Als je geraffineerde koolhydraten of suikerrijke voeding eet dan krijg je dit signaal echter veel te laat. Als je suikerrijke voeding eet dan zal je lichaam alleen maar gaan vragen om meer. Het is daarom niet nodig om calorieën te tellen mits je gezond en vers voedsel eet (zodat het vrij is voor geraffineerde koolhydraten, toegevoegde suikers en smaakversterkers).

Kant-en-klare training-, voeding- en supplementenschema’s voor verantwoord, snel en effectief afvallen

Het lezen van alle info en tips is natuurlijk nuttig, maar vaak blijven er nog een hoop concrete vragen over, zoals:

  • Wat is een effectieve training om af te vallen?
  • Hoeveel sets/ reps/ gewicht etc?
  • Wat is de beste voedingsstrategie voor verantwoord afvallen?
  • Wat moet ik dan precies eten, hoeveel en wanneer?
  • Welke supplementen helpen bewezen het afvallen en de vetverbranding versnellen?
  • Zijn er supplementen die elkaars werking versterken?

voor en na afvallenOp al deze en andere vragen geven de gecombineerde training-, voeding en supplementenschema’s antwoord. Je krijgt echt een kant-en-klaar schema om verantwoord en vooral effectief af te vallen van de autoriteit op het gebied van trainings- en voedingsschema’s; Krachttraining.net. Met persoonlijke ondersteuning via de mail als daar behoefte aan is. Daarnaast kan je ook nog eens een schema kiezen die het beste aansluit op je eigen persoonlijke situatie:

  • Train je liever thuis of op de sportschool?
  • Ben je beginner of gevorderd?
  • Train je 1 tot 3x per week, of 4 tot 7x per week?

Voor elk van bovenstaande combinaties bestaan kant-en-klare schema’s die al door honderden mensen tot volle tevredenheid zijn gebruikt. Klik hieronder voor meer informatie:

Gecombineerde schema’s afvallen sportschool

Gecombineerde schema’s afvallen thuis trainen

 

 

 

 

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply