Selecteer een pagina

Curcumine is een goed bestudeerd en veelzijdig supplement. Toch zijn nog niet alle voordelen ook omonstotelijk bewezen. Dit bericht helpt je te begrijpen wanneer curcumine waarschijnlijk wel effectief is. Lees verder om de wetenschap achter curcuminesuppletie te ontdekken.

Wat is het verschil tussen kurkuma en curcumine?

Voordat we de diepte ingaan, bespreken we eerst het verschil tussen kurkuma en curcumine. Anders kan dit verwarrend zijn verderop.

Kurkuma is de wortel van de plant curcuma longa. Deze plant is familie van gember. De kurkuma wortels lijken op gemberwortels, alleen is de kleur veel geler.

In de kurkuma wortel zit een groep stofjes: de curcumines. Daar zijn drie soorten van:

  • Curcumine
  • Demethoxycircumine
  • Bisdemethoxycurcumine

Van bovenstaande drie werkt de curcumine het sterkst.

Wie kunnen baat hebben bij curcumine suppletie?

Mensen met de volgende symptomen kunnen baat hebben bij curcumine suppletie:

  • Allergische rhinitis (hooikoorts)
  • Depressie
  • Hoge bloedvetten
  • Niet-alcoholische leververvetting
  • Artrose
  • Pruritus (jeukende huid)

Merk op dat de kurkuma wortel een slechte biologische beschikbaarheid heeft na opname. Het regelmatig nemen van orale curcuminesupplementen levert waarschijnlijk geen voordelen op (bron). Sommige vormen van curcumine zijn mogelijk beter biologisch beschikbaar.

Wat weten we over de gezondheidsvoordelen van kurkuma en curcumine?

Volgens het National Center for Complementary and Alternative Medicine (NCCIH) is er veel onderzoek gedaan naar kurkuma of curcumine, inclusief studies bij mensen, voor verschillende gezondheidsproblemen (bron).

Er is echter geen sterk bewijs voor beweringen dat curcuminoïden uit kurkuma ontstekingen helpen verminderen (bron).

Voor welke aandoeningen is curcumine waarschijnlijk effectief?

Artrose

Onderzoek suggereert dat specifieke kurkuma-extracten (Meriva, Indena), alleen of in combinatie met andere kruiden, de pijn kunnen verminderen en de functie kunnen verbeteren bij mensen met artrose in de knie (bron).

Drie maanden suppletie met 200 mg / dag curcumine-fosfatidylcholine-complex (Meriva, Indena) verminderde de pijnscores met 58% en verhoogde de loopafstand met meer dan 400% bij artrose (bron).

Curcumine is ook onderzocht vanwege zijn potentieel om kraakbeen te regenereren. Hieruit kwamen interessant positieve resultaten (bron).

Hooikoorts

Sommige klinische onderzoeken suggereren dat twee maanden curcuminesuppletie (Organika Health Products) bij 500 mg / dag hooikoortssymptomen zoals niezen, jeuk, loopneus en verstopping kan verminderen. De auteurs dachten dat curcumine de immuunrespons helpt in evenwicht te brengen (bron).

Depressies

Een metastudie van klinische onderzoeken suggereert dat curcumine depressiesymptomen vermindert bij mensen die al antidepressiva gebruiken.

Het effect van curcumine blijkt bij mensen van middelbare leeftijd groter te zijn dan bij ouderen. Betere effecten werden ook gezien bij mensen die minimaal 6 weken suppletie kregen en die minimaal 1 gram per dag gebruikten (bron).

Bij oudere mensen verbeterde curcumine het concentratievermogen, het werkgeheugen en de gemoedstoestand (bron).

Jeukende huid

Volgens klinische onderzoeken vermindert een inname van 500 mg kurkuma oraal (driemaal daags gedurende 8 weken) de symptomen van jeukende huid (uremische pruritus) bij patiënten met terminale nierziekte (bron).

Hoog cholesterol

De effecten van kurkuma op het cholesterolgehalte zijn gemengd.

Sommige onderzoeken suggereren dat kurkuma het “slechte” LDL cholesterol en triglyceriden verlaagt, maar geen invloed heeft op het totale cholesterol of het “goede” cholesterol HDL. Een andere recensie suggereerde dat curcumine HDL verbetert, maar geen invloed heeft op LDL. Toekomstige studies moeten de tegenstrijdige bevindingen verduidelijken (bron).

Van andere voedingsmiddelen is echter wel bekend dat ze helpen het cholesterol te verlagen. Bekijk ons overzicht van cholesterolverlagende voeding.

Klinisch effectieve curcumine doseringen

Indien u curcumine suppletie overweegt is het belangrijk om te kijken welke doseringen er zijn gebruikt in klinische studies en wat de effecten hiervan waren. Daarom hieronder een opsomming die als leidraad gebruikt kan worden.

De volgende doseringen zijn gebruikt in klinische onderzoeken:

Artrose: Kurkuma-extract 500 mg oraal twee tot vier keer per dag gedurende 1-3 maanden (de volgende producten werden gebruikt, die belangrijk kunnen zijn vanwege de biologische beschikbaarheid: Turmacin door Natural Remedies Pvt.Ltd., Meriva door Indena en CuraMed door EuroPharma USA )

Allergische rhinitis (hooikoorts): Organika Health Products curcumine 500 mg dagelijks gedurende 2 maanden
Ziekte van Crohn: Curcumine 1,08 gram per dag gedurende een maand en vervolgens 1,44 gram per dag gedurende een tweede maand

Type 2 diabetespreventie bij mensen met prediabetes: curcumine 750 mg tweemaal daags gedurende 9 maanden
Depressie: curcumine, 500 mg tweemaal daags gedurende 6-8 weken (alleen of als aanvulling op het antidepressivum fluoxetine)

Niet-alcoholische leververvetting (NAFLD): 70 mg curcumine per dag gedurende 8 weken (in 500 mg van een dispersieformulering)

Pruritus: kurkuma 500 mg oraal driemaal daags gedurende 8 weken of kurkuma-extract (C3 Complex, Sami Labs LTD) gestandaardiseerd op 1 g curcumine met een extract van zwarte peper of lange peper (Bioperine) dagelijks gedurende 4 weken

Het is lastig om curcumine supplementen te vinden die bovenstaande klinisch effectieve doseringen ook daadwerkelijk bevatten. Wel vonden we hieromtrent synofit.nl, een echte specialist op gebied van curcumine.

Combineer curcumine met zwarte peper extract voor betere opname

Het toevoegen van piperine (van zwarte peper) verhoogt waarschijnlijk de opname van curcumine in het bloed – in feite schatten onderzoekers dat het de biologische beschikbaarheid van curcumine met wel 2.000% kan verhogen (bron).

Conclusie

Hoewel veel vermeende gezondheidsvoordelen van curcumine nog niet omonstotelijk zijn bewezen, is er genoeg onderzoek die bepaalde gezondheidsclaims serieus ondersteunen.

Mocht u nog geen kerrie poeder of nog beter, curcumine in uw keuken hebben, dan wordt het zeker tijd deze te gaan gebruiken door uw gerechten! Combineer dus met zwarte peper voor nog betere opname!

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x