Cholesterol en ei

Volgens de officiële richtlijnen mag een normaal persoon ongeveer 300 mg cholesterol per dag uit de voeding opnemen. In een ei zit ongeveer 215mg, maar ook in veel dierlijke producten vindt men cholesterol. Vandaar de richtlijn om maximaal 2 a 3 eieren per week te eten. Deze richtlijn is echter niet meer actueel, onder bepaalde voorwaarden mag je meer eieren eten.


Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het vervolg op het erg populaire Fitchef boek van Mark van Oosterwijck, waar Gezondbezig.nl eerder al positief door was verrast en over heeft geschreven. Met Fitchef Turbo speelt Mark van Oosterwijck in op de wens van veel mensen om nog sneller gezonde en eiwitrijke recepten op tafel te hebben.

Juist voor normale mensen zoals jij en ik die gewoon een druk leven hebben en geen zin en tijd hebben om uren in de keuken te moeten staan, al helemaal niet op doordeweekse dagen! Met Fitchef Turbo slaat Mark wederom de spijker op zijn kop, een prachtig en praktisch boek vol eiwitrijke recepten voor zowel ontbijt, lunch als diner.

Meer info of kopen Fitchef Turbo




Het wil niet zeggen dat al het aanwezige cholesterol in de voeding ook daadwerkelijk wordt opgenomen. Dit is afhankelijk van de aanwezigheid van andere stoffen die de opname remmen. Zo bevat ei ook veel lecithine, hiervan is aangetoond dat dit de cholesterol opname remt(1). Dit geldt voor meer stoffen zoals voedingsvezels uit volkorenproducten.
Uit vrij recente, grootschalige onderzoeken blijkt dat het eten van 6 tot 7 eieren per week in de regel het risico op hart- en vaatziekten niet doet toenemen, zelfs niet na 14 jaar consumptie achter elkaar(2). Wel lopen diabetici meer kans hierop, een effect wat nog niet is verklaard. Vroegere onderzoeken naar schadelijke effecten van ei-consumptie hielden onvoldoende rekening met andere cholesterolverhogende factoren zoals verzadigde en transvetten. Vooral verzadigde vetten geeft een grote bijdrage aan de aanmaak van endogeen (lichaamseigen) cholesterol.

Bronnen
1) Jiang Y. et al.;Egg phosphatidylcholine decreases the lymphatic absorption of cholesterol in rats.;Journal of Nutrition (2001);131:2358-2363.
2) Hu F. et al.; A prospective study of egg consumption and risk of cardiovascular disease in men and women;JAMA (1999);vol.281 nr.15,april 21.

Vegetarische Omega-3 uit algen

Opti omega 3 Opti3 is een van de beste supplementen die je voor je gezondheid kunt nemen.
  • Uit algen, geen vis gaat dood
  • Zeer goed voor huid, haar en cognitie
  • Helpt bij vetverbranding
  • Geschikt voor vegetariërs
Opti Omega-3 voordelig kopen

Leave a Reply