Reuma en artrose zijn twee van de meest voorkomende aandoeningen aan gewrichten in Nederland. Wist je dat circa vier procent van de Nederlandse bevolking te maken heeft met klachten die gerelateerd zijn aan artrose?

Met name bij ouderen, mensen van 45 jaar en ouder, komt artrose veel voor: circa 12,4%. Ook is er een verschil op te merken tussen mannen en vrouwen. Bij vrouwen komt artrose ongeveer twee keer zo vaak voor als bij mannen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om klachten die gerelateerd zijn aan artrose tegen te gaan of te verminderen. In dit artikel lees je er meer over! Wat is artrose? Hoe bestrijd je het?

Definitie en symptomen van artrose

In de basis komt artrose neer op slijtage aan gewrichten en het kraakbeen. Daarbij kan vanuit deze slijtage een ontsteking in de gewrichten ontstaan, die de kenmerkende pijnklachten van artrose veroorzaakt. Vaak wordt gedacht dat het kraakbeen gevoelig is, maar dat is niet correct. Kraakbeen bevat bijvoorbeeld geen zenuwcellen die een verergering van de klachten aan het kraakbeen zouden kunnen detecteren. In botten zitten deze zenuwcellen wel, wat verklaart dat pijn aan de botten wel gesignaleerd kan worden door het lichaam.

Factoren die klachten rond artrose kunnen versterken

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de klachten die je ervaart en gerelateerd zijn aan artrose. Overgewicht kan deze klachten bijvoorbeeld versterken, doordat gewrichten zwaardere klappen te verwerken krijgen. Ook onvoldoende beweging is een typische factor die artrose kan veroorzaken. Door te bewegen blijven spieren en gewrichten soepel en kan artrose in de handen of benen worden voorkomen. Het is vaak al voldoende om een half uur per dag te wandelen! Beter is het vanzelfsprekend om hier een uur van te maken. Het beoefenen van een sport is niet noodzakelijk. Bij het sporten ligt een overbelasting op de loer, wat de klachten rond artrose kan versterken.

De klachten gerelateerd aan artrose verminderen

Veel van de reeds beschreven factoren kunnen uitgesloten worden. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende beweging gedurende de weet en let goed op je voedingspatroon. Op deze manier ga je overgewicht tegen, wat de kans op artrose verkleint. Daarbij zijn er verschillende anti atrose supplementen, die bijdragen aan het beschermen van weefsel en het kraakbeen rond gewrichten. Je kunt deze supplementen, vaak in de vorm van pillen met tal van plantaardige ingrediënten, online of bij een drogisterij kopen. Onder meer vitamine C is een belangrijke stof bij het verminderen van klachten die gekoppeld zijn aan artrose.