De amandel is het zaad van de amandelboom. Amandelen zijn eiwitrijk, met een redelijk wijd spectrum aan aminozuren; rijk aan essentiële vetzuren, rijk aan calcium, magnesium, zink en andere mineralen, met een hoog vitamine B-gehalte, uniek in zijn vitamine E-voorziening. De verteerbaarheid van de opneembaarheid van deze noten is bijzonder gunstig.

Amandelen behoren tevens tot de rijkste bronnen van alfa-tocoferol, dat beschouwd wordt als de meest efficiënte vorm van vitamine E. Deze vitamine werkt in ons lichaam als een antioxidant, die vrije radicalen neutraliseert. Van alle notensoorten zijn amandelen ook het rijkst aan calcium en zijn ze ook een zeer goede bron van magnesium, koper, zink, B6 en riboflavine (vitamine B2). Amandelen bezitten een goed verteerbaar eiwit en bestaan voor circa 60% uit amandelolie. Om deze noten goed te kunnen verteren moet je ze wel goed kauwen.

Bittere amandelen werden met name gebruikt voor het produceren van bittere amandelolie. Er zijn twee soorten amandelolie: zoete amandelolie en bittere amandelolie. Met bittere amandelen is het evenwel uitkijken. Deze vruchten komen van de wilde amandelboom en zijn erg bitter en zelfs giftig als men er veel van eet. Daarom zal het ook moeilijker zijn om bittere amandelolie in de winkels te vinden.

Maak je eigen marsepein met amandelen

Benodigdheden

  • 225 g geplette amandelen
  • 200 g poedersuiker
  • 1 eiwit

Bereiding

  • Meng en kneed de ingrediënten tot een homogeen mengsel.
  • Dek af en laat 1 uur rusten.
  • Geef de marsepein de vorm die je wilt door hem te kneden met de vingers.
  • Je kunt marsepein ook smaak geven met wat druppels amandelextract, of kleuren met voedingskleurstoffen.