Voor het laatst geupdate op door Patrick van der Velde

Afvallen zonder hongergevoel te hebben kan echt. Je moet allereerst niet overdreven veel in korte tijd willen kwijtraken. Ten eerste is dat niet gezond maar misschien nog wel belangrijker: je lichaam schiet in de spaarstand. Het is dan moeilijk om af te vallen. Tevens zal je lichaam je organen in de spaarstand zetten, wat de aanleiding kan zijn tot klachten. Probeer dus realistische doelen te stellen.

Stel, je wilt een crashdieet gaan volgen. Je eet caloriearm en merkt dat je na een maand al flink wat kilo’s bent kwijtgeraakt. Opgetogen daarover ga je verder met extreem lijnen, totdat je merkt dat je steeds minder snel afvalt. De kans op een terugval is dan levensgroot. Vaak krijgen mensen die een crashdieet volgen last van vreetbuien. In een ander artikel proberen we het crashdieet nader te omschrijven.

Afvallen zonder hongergevoel

Wanneer men op dieet gaat en na verloop van tijd niet meer tegen die vreselijke drang om te eten kan opboksen, is eigenlijk al verloren. Vaak ontstaan deze mislukte pogingen doordat men veel te onrealistische doelen stelde. Bijna niemand kan 5 tot 10 kilo per maand afvallen. Tenzij je heel zwaar bent. Dan gaat dat natuurlijk als snel wat vlugger in het begin. Waarom probeer je niet eens, zoals we in andere artikelen ook al schreven, je doelen bij te stellen? Stel: je weegt op dit moment zo’n honderd kilogram. Je wilt afvallen maar dan zonder dat vreselijke hongergevoel. Als vrouw zijnde heb je aan 1500 kcal per dag voldoende en als man heb je aan 2000 kcal per dag voldoende. Probeer dit na te streven. Eet in plaats van koolhydraatrijk eten voldoende goede eiwitten. Eiwitten verdrijven je hongergevoel, zijn noodzakelijk voor je spieren en zijn belangrijke transporteurs van diverse stoffen in je lichaam. Ze zorgen voor ene gevuld gevoel en dat is juist datgene wat je van teveel eten afhoudt. Eet tussendoor eens een handvol noten of haal een zoute haring op de markt. Als je per maand zo’n anderhalve kilo afvalt ben je prima bezig! Dat is wel zo’n 18 kilo per jaar!

Wat je vooral niet moet doen

In koekjes, snacks, chips en veel van dat soort eten zitten veel transvetten die niet gezond voor je zijn. Fabrikanten verwerken er o.a. veel kunstmatige zoetstoffen in en daarnaast in veel gevallen diverse door de EU goedkeurde E-nummers. Deze stoffen zijn, ook al zijn ze goedgekeurd, vaak schadelijk voor de gezondheid. Het is dan ook beter om niets van datgene te nuttigen wanneer je een dieet volgt. Eet liever onverzadigde vetten zoals dat wat in olijfolie zit of in roomboter. Consumeer voldoende eiwitten, minder met koolhydraatrijk voedsel. Eet daarentegen veel groenten (het liefst 400 gram groenten per dag) en neem tussendoor eens wat fruit. Overdrijf dat laatste ook niet. Twee tot drie stuks fruit per dag is voldoende! In fruit zitten namelijk ook veel suikers, hetzij natuurlijke, maar ook dit is een dikmaker. Drink water in plaats van zogenaamde ‘light’ producten.