Afvallen met Atkins

Afvallen kan op allerlei manieren. Verschillende methodes boeken verschillende resultaten. Weet u niet welke methode het best bij u past? Of bent u benieuwd wat de beste afvalmethode is? Dan zit u hier goed! Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over verschillende diëten. In dit artikel wordt de dieetmethode van Robert Atkins behandeld.

Robert Atkins

Atkins BoekRobert Atkins was een Amerikaans cardioloog en een van de beroemdste voedingsexperts van deze tijd. Atkins was een bekend voorvechter voor alternatieve geneeswijzen. Maar hij werd pas echt bekend door zijn dieetmethode in 1972, het Atkins-dieet. Zijn boek, Dr. Atkins’ dieetrevolutie heeft jarenlang in de top-10 bestsellerlijst van de New York Times gestaan. Ook in Nederland is dit een populair dieet.

Voor wie is dit geschikt?

Het Atkins-dieet is in principe voor iedereen geschikt. Wel moet er gezegd worden dat het een vrij uitgebreid dieet is. In het begin zul je veel dingen moeten laten staan. Het is dus niet heel geschikt voor mensen die simpel en zonder al te veel moeite willen afvallen. De Atkins-methode is vooral geschikt voor mensen die langdurig willen afvallen. Het is meer bedoeld als levensstijl.

Het dieet

Het Atkins-dieet is een koolhydraatarm dieet. Het idee hierachter is dat door minder koolhydraten te eten je meer vet verbrandt. Koolhydraten zijn namelijk de eerste energiebron voor verbranding. Als er minder koolhydraten beschikbaar zijn, moet je lichaam wel vet verbranden voor energie. Het Atkins-dieet werkt in 4 verschillende fases. Voor het beste resultaat moet je alle fases volgen. De eerste 3 fases duren zo’n 2 weken per fase. In fase 1 eet je nagenoeg geen koolhydraten (<20g). In fases 2 en 3 bouw je de hoeveelheid koolhydraten langzaam op. Fase 4 heeft in principe geen tijdsduur. Deze fase is ook niet meer gericht op afvallen, maar op je gewicht behouden. Hierom is het Atkins-dieet eigenlijk ook meer een levensstijl. Ook in deze laatste fase blijf je relatief weinig koolhydraten eten. Hoeveel je eet doet er totaal niet toe bij deze methode. Het gaat puur om wat je eet. Geraffineerde suikers zijn altijd verboden, ook in de laaste fase.

Voordelen

Doordat je relatief veel eiwitten eet, heb je een verminderde eetlust. Het blijkt ook dat mensen die dit dieet volgen aanzienlijk minder eten. Een ander voordeel is dat je geen calorieën hoeft te tellen, of bij hoeft te houden hoeveel je eet. De Atkins-methode is eigenlijk een soort levensstijl, waardoor je op een gezonde manier blijvend zult afvallen. Als je het Atkins-dieet blijft volgen zul je geen last hebben van het jojo-effect. Een ander voordeel van deze methode is dat je zoveel mag blijven eten als je wilt.

Nadelen

Net als elk dieet heeft ook het Atkins-dieet nadelen. Resultaten worden wel degelijk geboekt, maar niet zo snel. Dit komt doordat het een vrij soepel dieet is; je mag zoveel eten als je wilt. Een ander nadeel is dat het echte ‘dieetgedeelte’ van de Atkins-methode vrij kort duurt. Ook is het lastig om op dit dieet voldoende vitamines binnen te krijgen, daarom raad Atkins aan om tijdens de eerste fase multivitamines te slikken. Het grootste probleem van het Atkins-dieet is dat het moeilijk vol te houden is.

Conclusie

Wil je zoveel blijven eten als je wilt en toch afvallen? Dan is deze methode zeker iets voor jou. Je moet echter wel bereid zijn je levensstijl aan te passen. Sommige dingen zul je moeten laten staan. De meeste frisdranken bevatten bijvoorbeeld geraffineerde suikers. Vooral tijdens de eerste fases moet je veel dingen laten staan, omdat je vrijwel geen koolhydraten mag. En in deze eerste fases val je juist af. Het Atkins-dieet is dus geschikt om langdurig af te vallen, en om je gewicht te behouden. Het is te ingrijpend en minder geschikt om snel wat kilo’s kwijt te raken.

By | 2017-12-23T12:21:45+00:00 03 april 2013|Atkins|0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com