Selecteer een pagina

Afvallen is voor sommige mensen een enorme opgave, die het liefst een lange tijd uitgesteld zal worden. Maar het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld en zwaar te zijn. Wij hebben enkele handige en goede tips op een rijtje gezet. Volg jij deze zeven tips op, dan kan ook jij tien kilo verliezen in korte tijd. Lees de afvaltips daarom even aandachtig door!

Tip 1: Weet wat je eet!

Het is altijd slim om bij te houden, hoeveel er gegeten en gedronken zal worden en dan met name wat. Dit ga jij één week bijhouden, schrijf het op een kladblok of noteer het in de mobiele telefoon. Schrijf het allemaal op, het aantal maaltijden, de hoeveelheid snacks en de verschillende drankjes. Maak er als het ware een voedingsdagboek van. Dan kan jij beter bekijken, wat er nu daadwerkelijk gegeten en gedronken zal worden op een normale dag. Bereken vervolgens het aantal calorieën, maar ook of het gaat om eiwitten, vet of koolhydraten.

Tip 2: Eet zo natuurlijk mogelijk

Afvallen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, zeker niet als er gelet wordt op het soort eten dat je binnenkrijgt. Denk dan bijvoorbeeld aan bewerkt of onbewerkt voedsel. Wanneer het voedsel uit een boom of de grond komt, dan zal het meestal gaan om goed voedsel. Zelfs als een moeder kent, dan zit je goed. Maar dat is niet altijd het geval, want de industrie wil ook dit voedsel nog wel eens bewerken.

Bewerken doet de industrie met een reden, het voedsel moet namelijk nog lekkerder zijn en nog aantrekkelijker overkomen. Daarnaast worden er verschillende suikers, kleuren, smaakstoffen en vet toegevoegd om het product een langere houdbaarheidsdatum mee te geven.

Probeer altijd goed te eten en dan duiden wij op onbewerkt voedsel. Denk aan fruit, groente, vis, vlees, noten en granen. Let op, kant en klaar maaltijden zijn een echte no go. Alleen door op de voeding te letten, zal het lichaamsgewicht al achteruit gaan.

Tip 3: Meet jezelf geregeld

Als jij wilt afvallen dan is zelfdiscipline noodzaak, maar het kan ook helpen om motivatie te vinden. Voor de één is dat deelname aan de marathon, terwijl de ander al motivatie kan vinden in resultaten. Vooruitgang is altijd mooi en geeft een extra zetje in de goede richting. Het is dan ook raadzaam om één of twee keer per week jezelf op te meten. Doe dit op vaste dagen en vaste tijden, maar gebruik ook betrouwbare en goede meetapparatuur.

Weeg jezelf één of twee keer per week op de weegschaal, meet het vetpercentage of meet de huidplooi. Hieraan kunnen de resultaten het beste worden gezien en het is het meest betrouwbaar. Noteer de resultaten, zodat de vooruitgang goed in beeld kan worden gebracht.

Tip 4: Ontbijt elke ochtend

Je hoort wel eens mensen zeggen, ik eet geen ontbijt, die maaltijd sla ik over. Dat is ontzettend dom. Een degelijk ontbijt is namelijk erg belangrijk. Het lichaam heeft namelijk brandstof nodig om de dag door te komen en dat begint al vanaf het moment dat je wakker wordt. De stofwisseling moet namelijk op gang komen en dat kan alleen door goede voeding binnen te krijgen. Zorg ervoor dat jij tijdens het ontbijt de juiste koolhydraten binnenkrijgt, maar ook vet en voldoende eiwitten. Suiker is een no-go, let daarop bij bijvoorbeeld cornflakes.

Tip 5: Sport voldoende

Afvallen doe je natuurlijk om een gezond lichaam te krijgen en daarbij hoort ook voldoende beweging. Het is dus raadzaam om te gaan sporten. Het helpt namelijk bij de verbranding, die wordt door sporten gestimuleerd. Daarnaast zal de spiermassa groter worden, wat de stofwisseling weer ten goede komt.

Sporten kan op diverse manieren. Neem een abonnement bij de sportschool en maak gebruik van de faciliteiten. Sport je liever thuis? Schaf dan de juiste materialen aan.

Tip 6: Geen frisdranken

Het zal wel bekend in de oren klinken, maar de frisdranken zijn echt een suikerbom. Frisdrank bevat nu echt helemaal niets, waar het lichaam maar ook wat aan heeft. De grote hoeveelheid suiker is ook echt funest voor het dieet. Daarnaast zorgt het suiker voor fijne piek, maar ook een zeer vervelende dip. De dip zorgt er in de meeste gevallen voor, dat je opnieuw enorme behoefte krijgt in het suikerdrankje.

Maar niet alleen frisdrank is slecht voor het lichaam. Vruchtensappen klinken erg gezond, maar zitten ook boordevol suikers. Alcohol is ook niet best, alleen in bier zitten al meer dan veertig calorieën per honderd gram en in rode wijn ruim tachtig calorieën. Water, thee en koffie kunnen wel gedronken worden.

Tip 7: Goede vetten

Vet is slecht voor het lichaam? Helemaal niet zelfs. Je moet wel wat vet binnenkrijgen, deze zijn namelijk van essentieel belang voor ons lichaam. Vet heeft namelijk een verzadigd gevoel, waardoor het hongergevoel verdwijnt of minder zal worden.

Er zijn meer dan genoeg producten te koop, waar geen vet in zit of light producten. Deze producten zijn geen goed idee, aangezien het vet vervangen zal worden door suiker. Op die manier heeft het namelijk wel een lekkere smaak, maar is het dus stiekem nog slechter.

Lees ook onze andere afvaltips

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x